Sense of coherence, hope theory and early intervention: a longitudinal study
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/60055Metadata
Show full item recordEditorial
Universidad de Granada
Materia
Early Intervention Hope theory Longitudinal study Sense of Coherence Positive affect Intervención temprana Teoría de la esperanza Estudio longitudinal Sentido de coherencia Afecto positivo
Date
2019Referencia bibliográfica
Einav, M., & Margalit, M. (2019). Sense of coherence, hope theory and early intervention: a longitudinal study. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 10(2), pp. 64 – 75. [http://hdl.handle.net/10481/60055]
Abstract
Active participation in early intervention programs requires mothers to overcome their distress,
to stay actively engaged in the intervention and to focus effort on promoting their children’s future. These
day-to-day obligations and demands may affect their wellbeing and self-perceptions. A series of studies
were performed on an early intervention program in Israel. The goals of the current study were to return to
some of the families who participated in the program several years later, in order to examine their
perceptions of the early intervention program while comparing personal (hope, sense of coherence and
positive affect) and familial (family climate) resources. The sample consisted of 52 mothers of children with
special needs who participated in an early intervention program. They were interviewed and assessed
twice – during their participation in the program and 5-12 years afterwards. The questionnaires included
the hope scale, the sense of coherence, positive affect and family climate variables. The results
demonstrated the stability of the mothers’ personal and familial resources at the two periods. The relations
between the sense of coherence and positive affect were mediated by hope. The conclusions highlighted
the stability of mothers’ resources, and the importance of the mothers’ hope and their early sense of
coherence. The educational implications call for embracing hope strategies and empowering parents’
personal and familial resources in order to enhance effective early intervention. La participación activa en los programas de intervención temprana requieren que las madres
superen su angustia, participen activamente en la intervención y centren sus esfuerzos en la promoción
del futuro de sus hijos. Estas obligaciones y demandas cotidianas pueden afectar a su bienestar y
autopercepción. Los objetivos del presente estudio eran volver a algunas de las familias que participaron
en un programa de intervención temprana, varios años después, con el fin de examinar sus percepciones
sobre el programa de intervención temprana comparando recursos personales (esperanza, sentido de
coherencia y afecto positivo) y familiares (clima familiar) durante dos períodos. La muestra se compuso de
52 madres de niños con necesidades especiales que participaron en un programa de intervención
temprana. Fueron evaluados dos veces, durante su participación en el programa y entre 5 y 12 años
después. Los cuestionarios incluyeron las variables de la escala de esperanza, del sentido de coherencia,
del afecto positivo y del clima familiar, además de una pregunta evaluativa. Los resultados demostraron la
estabilidad de los recursos personales de las madres en los dos períodos. Además, las relaciones entre el
sentido de coherencia durante la participación en el programa y el afecto positivo varios años después,
fueron mediadas por la esperanza de las madres (pensamiento de agencia). Las conclusiones resaltaron
la estabilidad de los recursos de las madres y la importancia del temprano sentido de coherencia de las
madres, así como la capacidad de identificar y alcanzar sus objetivos. Las implicaciones educativas
requieren adoptar las estrategias de esperanza y potenciar los recursos personales de los padres con el
fin de mejorar la intervención temprana efectiva.