Analysis of management leadership styles and their correlation with the synthetic index of educational quality
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/60023Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Gómez Quevedo, OtonielEditorial
Universidad de Granada
Materia
School environment Educational quality Efficiency Leadership Educational progress Ambiente escolar Calidad educativa Eficiencia Liderazgo Progreso educativo
Fecha
2019Referencia bibliográfica
Gómez, O. (2019). Analysis of management leadership styles and their correlation with the synthetic index of educational quality. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 10(1), 39 – 66. [http://hdl.handle.net/10481/60023]
Resumen
This article shows the results of a research whose objective is to identify and analyze the leadership styles
from the experiences in the educational practicum and their relationship in the development and
improvement of the educational quality in the public schools of Villavicencio, Colombia. According to the
objectives, this research has a qualitative approach with a descriptive - correlational type, For that reason,
it was made a descriptive analysis of the Teaching and Learning International Survey (TALIS) from the
OCDE (2013), which was developed within the second international study about Teaching and Learning
and it was applied to 34 directive people of some educational institutions of Villavicencio, - Meta -
Colombia, it searched to demonstrate the relations between the questions that asses the directives'
leadership aspects with the results of the Synthetic Index of Education Quality (ISCE) taking advantage of
the sample size which is not far from the population size that is used by the factorial analysis techniques, it
found links between the work experience and the leadership training as very important aspects in the ISCE
scores. As the most relevant conclusions, it is found that the directive leadership is not one-sided, but
there are also other members of the community who contributes to it. Likewise, it is shown the lack of
budget and resources by the government for the teachers’ training and the support to get educational
resources for the teaching practice. Este artículo tiene como objetivo identificar y analizar los estilos de liderazgo a partir de experiencias de la
práctica educativa y la relación existente en el desarrollo y mejora de la calidad educativa de las
instituciones educativas oficiales del Municipio de Villavicencio (Colombia). En coherencia con los
objetivos propuestos, este estudio se enmarca desde un enfoque cuantitativo de tipo descriptivo
correlacional, por tal razón se realizó un análisis descriptivo del cuestionario TALIS de la OCDE (2013),
desarrollado dentro del marco del segundo estudio internacional sobre la enseñanza y el aprendizaje, el
cual fue aplicado a 34 directivos de centros educativos del municipio de Villavicencio – Meta - Colombia,
en busca de determinar las relaciones entre las preguntas que evalúan aspectos de liderazgo de los
directivos con los resultados del Índice Sintético de Calidad Educativa (ISCE). Éste se hace a partir de
técnicas de análisis factorial, encontrando vínculos entre la experiencia laboral y la formación en liderazgo
de directivos como aspecto importante en la puntuación ISCE. Se puede decir que en las conclusiones
más destacadas se encuentra que el liderazgo directivo no es unilateral, sino que también hay otros
miembros de la comunidad educativa que aportan a este ejercicio, de igual manera se pude evidenciar la
falta de apoyo presupuestal por parte del gobierno en cuanto a la formación de los docentes, y apoyo a la
consecución de los recursos educativos que se requieren para el óptimo ejercicio de la labor educativa.