Analysing EFL learners’ written corpus for a better teaching and learning of gerund and toinfinitive structures
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URI: http://hdl.handle.net/10481/60012Metadatos
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Universidad de Granada
Materia
Foreign language teaching and learning Grammar (verb forms) Error analysis L1 interference La enseñanza de idiomas y el aprendizaje Gramática (formas verbales) Análisis de errores La interferencia de la L1
Fecha
2019Referencia bibliográfica
Benali, H. & López, S. (2019). Analysing EFL learners’ written corpus for a better teaching and learning of gerund and to-infinitive structures. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 10(1). 84 – 100. [http://hdl.handle.net/10481/60012]
Resumen
This investigation analyzes the use of gerund and to-infinitive verbs by Spanish learners of English using
AntConc, a free concordance software program that scrutinizes the corpus for frequency, concordance,
clusters and collocates. We analyzed these verb forms because there are few studies that focus on this
aspect of English grammar (Mair 2000; Gries 2010) and also because the Spanish language has infinitive
use but does not employ the gerund form after verbs (Niño-Murcia 1995). Our genuine corpus includes
155 participants and 247 writing samples by students in the Bachelor’sDegree in Early Childhood
Education in the subject, ICT tools applied to the learning of English language, from the academic year
2013-2014 to 2015-2016. The aim of this research is to analyze the errors of Spanish learners of English
for frequency and collocates to find out whether the errors are a result of frequency, L1 interference (Ellis
1994; Gass and Selinker 2001) and/or a mere aftereffect of a poor teaching method. The results of the
corpus analysis thereof demonstrated that in most cases the errors have shown themselves to be a
manifestation of interlanguage output. The implications of this study are useful to both teachers and
learners. Esta investigación analiza el uso de los verbos que van con gerundio o infinitivo por estudiantes
españoles de inglés utilizando AntConc, un programa informático de concordancia gratuito que analiza el
corpus por frecuencia, concordancia, agrupaciones y colocados. Se han elegido estas formas verbales
porque hay pocos estudios que se centran en estos aspectos de la gramática inglesa (Mair 2000; Gries
2010) y también porque el idioma español tiene el uso del infinitivo, pero no emplea el gerundio después
de los verbos (Niño-Murcia 1995). El corpus utilizado en este estudio es una auténtica producción escrita
compilada a través de la plataforma de UNIR, que incluye 155 sujetos y 247 muestras de los alumnos del
Grado en Maestro en Educación Infantil en la asignatura, Herramientas TIC aplicadas al aprendizaje de la
lengua inglesa, desde el curso académico 2013-2014 hasta 2015-2016. El objetivo de esta investigación
es analizar los errores de los estudiantes españoles de inglés por frecuencia y colocados con el fin de
averiguar si los errores son el resultado de la frecuencia con la que se utilizan los mismos en las distintas
lenguas, la interferencia de la L1 (Ellis 1994; Gass y Selinker 2001) y/o un mero efecto de un método de
enseñanza inadecuado. Los resultados del análisis del corpus previamente mencionado demostraron que
en la mayoría de los casos los errores eran una manifestación de la interlingua. Obviamente, las
implicaciones de este estudio son útiles para profesores y alumnos.