Systematization of a Training Experience for In-service Teachers through the Use of an Action Research Component
Metadata
Show full item recordAuthor
Rodríguez Sosa, Jorge; Zeballos Manzur, Molvina; Rodríguez Sabiote, Clemente; Borja Villanueva, César Andrés; Bernuy Torres, Luis Alexis; Elías Mesías, NuriEditorial
Universidad San Ignacio de Loyola
Materia
Conceptions of the Teacher Teaching practice Action research Continuous teacher training Basic education
Date
2019Referencia bibliográfica
Oscco, R., Chico, H., Gálvez, E., Flores, W., Coveñas, J., & Gallardo, C. (2019). Critical Analysis of Education Reforms undertaken since 1990 in Research Teachers of Metropolitan Lima. Purposes and Representations, 7(1), 107-145
Abstract
The systematization of a relevant experience such as the training of 21 in-service teachers with the use of an action-research component was aimed at documenting and writing what happened, as well as explaining the results achieved as a result of the intervention. The aim was to interpret the experience critically, to learn from it and improve future practice. The study used qualitative and quantitative analysis techniques. The results suggest that the component favored teachers to question their own beliefs about teaching and strengthen their abilities to make teaching problematic. They also suggest that these changes occur in training events that include spaces for reflection and discussion about beliefs and practices. La sistematización de una experiencia relevante como la capacitación de 21 docentes en servicio con el empleo de un componente de investigación-acción, tuvo como propósito documentar y escribir lo ocurrido, así como explicar los resultados alcanzados como producto de la intervención. Se buscó interpretar críticamente la experiencia, extraer aprendizajes de ella y mejorar la práctica futura. El estudio empleó técnicas de análisis cualitativo y cuantitativo. Los resultados sugieren que el componente favoreció que los docentes cuestionen sus propias creencias sobre la enseñanza y fortalezcan sus habilidades de problematizar la docencia. También sugieren que estos cambios ocurren en capacitaciones que incluyen espacios de reflexión y de discusión sobre creencias y prácticas.