Edublogs in foreign language teaching: integrating language and culture
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/59113Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Abril Hernández, AnaEditorial
Universidad de Granada
Materia
Edublog Language teaching Cultural awareness CILTES Flipped classroom E-resources Enseñanza de idiomas Lengua extranjera Sensibilización cultural Aula invertida Recursos en línea
Fecha
2018Referencia bibliográfica
Abril Hernández, Ana. Edublogs in foreign language teaching: integrating language and culture. LETRAL, número 20, 2018, pp. 86-101. [http://hdl.handle.net/10481/59113]
Resumen
Edublogs have traditionally been overlooked by scholars as they were
not considered to be worthy of academic attention. Nevertheless, the
pedagogic paradigm that now pervades has triggered a keen interest
in the Web 2.0 and its resources. Students and teachers alike are
facing great exposure to blogs, which have been conveniently transposed to the classrooms in all disciplines at all levels of education.
Hereafter we will explore the use of edublogs for foreign language
learning defending the stance that culture is a chief element that
should not be taught separately from the target language that defines it. The target language should mediate learning, blurring all
cleavage that may exist between culture and language. Edublogs
–whether teacher blogs, student blogs or class blogs– stand as the
perfect scenario for collaborative building of knowledge, where language is perfectly integrated in its culture. In this article we suggest the term: ‘CILTES’ Culture-Integrated Language Teaching in
Edublog Scenarios as the key for effective language learning. The
following research presents a new categorization of edublogs for language learning purposes enabling a closer look at the student-teacher tandem in relation to higher or lower presence of culture in blogs. Los edublogs no han gozado tradicionalmente de gran atención por
parte de los estudiosos al considerarse que carecían de peso académico. Pero el paradigma educativo imperante ha despertado un gran
interés por la Web 2.0 y sus recursos. Estudiantes y profesores por
igual se enfrentan a una gran exposición a los blogs, que han sido
llevados a las aulas de todas las disciplinas en todos los niveles educativos. En este artículo, exploraremos el uso de edublogs para el
aprendizaje de lenguas extranjeras defendiendo la cultura como elemento central que no debe ser enseñada por separado del idioma que
la define. La lengua meta debe mediar el aprendizaje haciendo desaparecer la división entre lengua y cultura. Los blogs de educación
(blogs de estudiantes, de clase y el blog del tutor) son el escenario
perfecto para la construcción colaborativa de conocimientos donde
el lenguaje está perfectamente integrado en su cultura. Sugerimos el
término: ‘CIELCE’ (Cultura Integrada en la Enseñanza de Lenguas
en Contextos de Edublogs). En este análisis presentamos una nueva
categorización de los edublogs destinados al aprendizaje de lenguas
propiciando una mirada más cercana al tándem estudiante-profesor
en relación con el nivel de presencia cultural en los blogs.