Show simple item record

dc.contributor.authorSanz-Arazuri, Eva
dc.contributor.authorValdemoros San Emeterio, María Ángeles
dc.contributor.authorPonce de León Elizondo, Ana
dc.contributor.authorBaena Extremera, Antonio 
dc.date.accessioned2019-08-25T15:30:45Z
dc.date.available2019-08-25T15:30:45Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationSanz-Arazuri, E. [et al.]. Parental influence on adolescent adherence to physical-sport practice. 2018, Retos, 33, 185-189. [http://hdl.handle.net/10481/56648]es_ES
dc.identifier.issn1579-1726
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/56648
dc.description.abstractThe aims of this paper were: a) to verify whether the importance granted by parents to leisure physical activity (PA), parental PA, and the parents’ educational level enhance or weaken adherence to PA in their physically active children and, b) to explain the possible interference of such parental factors on adolescents’ adherence to PA. Participants were 1978 children, aged 12 to 16 years. A quantitative and qualitative triangulation technique was employed, using a questionnaire (MACOFYD) and four discussion groups. Descriptive, bivariate, and multinomial regression analyses were employed. Conclusions: it is essential for parents not only to grant considerable importance to PA but also to let their children know about their appraisal. The fact that parents grant more importance to other issues, such as studies, than to motor activity does not reduce the likelihood of their children’s consolidating their PA.es_ES
dc.description.abstractEl objetivo de este trabajo es: a) comprobar si la importancia otorgada a la actividad física (AF) de ocio por los padres, la AF de estos, y su nivel educativo tiene un impacto en la consolidación o debilitamiento de la adherencia de la AF en sus hijos, b) explicar cómo y en qué medida estos factores interfieren con la adhesión de los adolescentes a la AF. La muestra fue de 1978 niños entre 12 y 16 años. Se utilizó una técnica de triangulación cuantitativa y cualitativa, mediante un cuestionario (MACOFYD) y cuatro grupos de discusión. Se realizó un análisis descriptivo, bivariado y de regresión multinomial. Se concluye que es esencial que tanto padres como hijos otorguen bastante importancia a esta práctica; el hecho de que los padres otorguen más importancia a otros temas, como los estudios, no reduce la probabilidad de que los hijos se adhieran y consoliden su AF.es_ES
dc.description.sponsorshipThis work was supported by grant EDU2012-39080-C07-05 (Spanish Ministry of Economy and Competitiveness) and by Proyect of the University of La Rioja (APPI 16/09)es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherFederación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF)es_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectAdolescencees_ES
dc.subjectParents es_ES
dc.subjectBehavioures_ES
dc.subjectPhysical activityes_ES
dc.subjectLeisure es_ES
dc.subjectAdolescenciaes_ES
dc.subjectPadres es_ES
dc.subjectComportamientoes_ES
dc.subjectActividad físicaes_ES
dc.subjectOcio es_ES
dc.titleParental influence on adolescent adherence to physical-sport practicees_ES
dc.title.alternativeInfluencia parental de la adherencia de práctica físico-deportiva en adolescenteses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Files in this item

[PDF]

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España