Parental influence on adolescent adherence to physical-sport practice
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Sanz-Arazuri, Eva; Valdemoros San Emeterio, María Ángeles; Ponce de León Elizondo, Ana; Baena Extremera, AntonioEditorial
Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF)
Materia
Adolescence Parents Behaviour Physical activity Leisure Adolescencia Padres Comportamiento Actividad física Ocio
Fecha
2018Referencia bibliográfica
Sanz-Arazuri, E. [et al.]. Parental influence on adolescent adherence to physical-sport practice. 2018, Retos, 33, 185-189. [http://hdl.handle.net/10481/56648]
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This work was supported by grant EDU2012-39080-C07-05 (Spanish Ministry of Economy and Competitiveness) and by Proyect of the University of La Rioja (APPI 16/09)Resumen
The aims of this paper were: a) to verify whether the importance granted by parents to leisure physical activity (PA), parental PA, and the
parents’ educational level enhance or weaken adherence to PA in their physically active children and, b) to explain the possible interference of such
parental factors on adolescents’ adherence to PA. Participants were 1978 children, aged 12 to 16 years. A quantitative and qualitative triangulation
technique was employed, using a questionnaire (MACOFYD) and four discussion groups. Descriptive, bivariate, and multinomial regression analyses
were employed. Conclusions: it is essential for parents not only to grant considerable importance to PA but also to let their children know about their
appraisal. The fact that parents grant more importance to other issues, such as studies, than to motor activity does not reduce the likelihood of their
children’s consolidating their PA. El objetivo de este trabajo es: a) comprobar si la importancia otorgada a la actividad física (AF) de ocio por los padres, la AF de estos, y su
nivel educativo tiene un impacto en la consolidación o debilitamiento de la adherencia de la AF en sus hijos, b) explicar cómo y en qué medida estos
factores interfieren con la adhesión de los adolescentes a la AF. La muestra fue de 1978 niños entre 12 y 16 años. Se utilizó una técnica de triangulación
cuantitativa y cualitativa, mediante un cuestionario (MACOFYD) y cuatro grupos de discusión. Se realizó un análisis descriptivo, bivariado y de regresión
multinomial. Se concluye que es esencial que tanto padres como hijos otorguen bastante importancia a esta práctica; el hecho de que los padres otorguen
más importancia a otros temas, como los estudios, no reduce la probabilidad de que los hijos se adhieran y consoliden su AF.