Parent Perspectives on CLIL Implementation: Which Variables Make a Difference?
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Ráez Padilla, JuanEditorial
Universidad de Granada
Materia
CLIL Program evaluation Intervening variables Parent perspectives AICLE Evaluación de programas Variables Punto de vista parental
Fecha
2018-01Referencia bibliográfica
Ráez Padilla, Juan. Parent Perspectives on CLIL Implementation: Which Variables Make a Difference?. Porta Linguarum, 29: 181-196 (2018). [http://hdl.handle.net/10481/54033]
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This work was supported by the Spanish Ministry of Economy and Competitiveness, under Grant FFI2012-32221, and by the Junta de Andalucía, under Grant P12-HUM-23480.Resumen
This article canvasses parents’ outlooks on CLIL program development.
To this end, it has applied questionnaires to 237 parents in the western Andalusian provinces
of Cádiz and Málaga in order to carry out an in-depth analysis of this cohort’s perspectives
on CLIL implementation. After framing the topic against the backdrop of prior
investigations and substantiating the need for a study of this nature, the article expounds
on its research design and outlines its main findings in relation to the seven main fields
of interest which have been canvassed: L2 competence development, methodology, materials
and resources, evaluation, training and information, mobility, and improvement
and motivation towards English, including and overall appraisal of bilingual programs. A
detailed diagnosis of where we currently stand in this process of implementation of CLIL
pedagogy is provided and within-cohort comparisons are carried out in terms of a series
of intervening variables. El presente artículo sondea el punto de vista de los padres en relación con
el desarrollo de programas AICLE. Para ello, se han aplicado cuestionarios a 237 padres
en las provincias andaluzas occidentales de Cádiz y Málaga con el objetivo de llevar a
cabo un análisis exhaustivo de su opinión sobre la implementación de programas AICLE.
Tras inscribir el estudio en el marco de investigaciones previas y justificar la necesidad
de investigaciones de esta naturaleza, en el artículo se expone el diseño de investigación
llevado a cabo y se resumen sus principales hallazgos en relación con siete campos de
interés sondeados: el desarrollo de la competencia L2, metodología, materiales y recursos,
evaluación, formación e información, movilidad y mejora y motivación en inglés,
incluyendo una valoración global de programas bilingües. Se proporciona asimismo un
diagnóstico detallado sobre el lugar donde nos encontramos en relación con este proceso
de implementación de pedagogías AICLE, y se establecen comparaciones dentro de la
cohorte considerando una serie de variables.