Learning Outcomes in CLIL Programmes: a Comparison of Results between Urban and Rural Environments
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Pavón Vázquez, VíctorEditorial
Universidad de Granada
Materia
CLIL Learning outcomes Psycho-affective factors Extramural exposure Rural vs. urban AICLE Resultados de aprendizaje Factores psico-afectivos Exposición extramural Rural vs. urbano
Fecha
2018-01Referencia bibliográfica
Pavón Vázquez, Víctor. Learning Outcomes in CLIL Programmes: a Comparison of Results between Urban and Rural Environments. Porta Linguarum, 29: 9-28 (2018). [http://hdl.handle.net/10481/54020]
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This work was supported by the Spanish Ministry of Economy and Competitiveness, under Grant FFI2012-32221, and by the Junta de Andalucía, under Grant P12-HUM-23480.Resumen
After approximately two decades of implementing CLIL programmes in
Spain, there is still a lack of solid grounding on the effects of this kind of approach in areas
other than the development of the foreign language being used as the vehicle of instruction.
This study combines an analysis of the learning outcomes of the language classes of both
the foreign language and the mother tongue, of science subjects, of the relationship between
psycho-affective factors such as verbal reasoning, motivation, anxiety, indifference and self
-demand, and of the role of extramural exposure, in two distinct contexts, rural vs. urban
schools. 295 students from two different grades (in Primary Education and in Compulsory
Secondary Education) have been investigated in order to examine the relative influence of all
these dimensions on the success rate of the CLIL programme under implementation, with the
idea that students from rural and urban schools may perform differently. Results show that
even though urban students seem to perform better in some of the above dimensions, there
are not many apparent differences between students in rural and urban schools and, when
existing, differences are not significant in the majority of the dimensions evaluated. Data
suggests that the dissimilarity of results between schools is caused by a mixture of factors in
the teaching and learning process but cannot be solely accredited to the characteristics of the
two distinct school settings. Tras casi dos décadas de programas AICLE en España todavía existe una falta
de estudios que avalen sus resultados en otros ámbitos que no sea el de la mejora de la lengua
extranjera utilizada como vehículo de instrucción. Este estudio combina el análisis de
resultados en la lengua extranjera y la lengua materna (español) como asignaturas curriculares,
la asignatura de ciencias, la influencia de factores afectivos tales como la motivación,
la ansiedad, el desinterés y la autoexigencia, y el papel de factores extramurales, en dos
ámbitos distintos: el rural y el urbano. En el estudio han participado 295 alumnos de dos
cursos diferentes: 6º de educación primaria y 4º de educación secundaria obligatoria, con el
fin de estudiar la influencia relativa de todas esas dimensiones para el éxito del AICLE, en
la idea de que los resultados pueden ser distintos ya se trate de alumnos de entornos rurales
o urbanos. Los resultados obtenidos muestran que aunque estos pueden ser más positivos a
favor de los alumnos de entornos urbanos en algunas de las dimensiones estudiadas, no existen
diferencias significativas entre los alumnos de ambos entornos y que, cuando existen las diferencias, no son tampoco significativas en la mayoría de las dimensiones. Estos datos, por
tanto, sugieren que las diferencias encontradas entre los alumnos de los dos cursos se deben
a una mezcla de factores relacionados con el proceso de enseñanza y aprendizaje más que a
las características propias de los contextos rural y urbano.