Show simple item record

dc.contributor.authorPavón Vázquez, Víctor
dc.date.accessioned2018-12-05T15:50:46Z
dc.date.available2018-12-05T15:50:46Z
dc.date.issued2018-01
dc.identifier.citationPavón Vázquez, Víctor. Learning Outcomes in CLIL Programmes: a Comparison of Results between Urban and Rural Environments. Porta Linguarum, 29: 9-28 (2018). [http://hdl.handle.net/10481/54020]es_ES
dc.identifier.issn1697-7467
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/54020
dc.description.abstractAfter approximately two decades of implementing CLIL programmes in Spain, there is still a lack of solid grounding on the effects of this kind of approach in areas other than the development of the foreign language being used as the vehicle of instruction. This study combines an analysis of the learning outcomes of the language classes of both the foreign language and the mother tongue, of science subjects, of the relationship between psycho-affective factors such as verbal reasoning, motivation, anxiety, indifference and self -demand, and of the role of extramural exposure, in two distinct contexts, rural vs. urban schools. 295 students from two different grades (in Primary Education and in Compulsory Secondary Education) have been investigated in order to examine the relative influence of all these dimensions on the success rate of the CLIL programme under implementation, with the idea that students from rural and urban schools may perform differently. Results show that even though urban students seem to perform better in some of the above dimensions, there are not many apparent differences between students in rural and urban schools and, when existing, differences are not significant in the majority of the dimensions evaluated. Data suggests that the dissimilarity of results between schools is caused by a mixture of factors in the teaching and learning process but cannot be solely accredited to the characteristics of the two distinct school settings.es_ES
dc.description.abstractTras casi dos décadas de programas AICLE en España todavía existe una falta de estudios que avalen sus resultados en otros ámbitos que no sea el de la mejora de la lengua extranjera utilizada como vehículo de instrucción. Este estudio combina el análisis de resultados en la lengua extranjera y la lengua materna (español) como asignaturas curriculares, la asignatura de ciencias, la influencia de factores afectivos tales como la motivación, la ansiedad, el desinterés y la autoexigencia, y el papel de factores extramurales, en dos ámbitos distintos: el rural y el urbano. En el estudio han participado 295 alumnos de dos cursos diferentes: 6º de educación primaria y 4º de educación secundaria obligatoria, con el fin de estudiar la influencia relativa de todas esas dimensiones para el éxito del AICLE, en la idea de que los resultados pueden ser distintos ya se trate de alumnos de entornos rurales o urbanos. Los resultados obtenidos muestran que aunque estos pueden ser más positivos a favor de los alumnos de entornos urbanos en algunas de las dimensiones estudiadas, no existen diferencias significativas entre los alumnos de ambos entornos y que, cuando existen las diferencias, no son tampoco significativas en la mayoría de las dimensiones. Estos datos, por tanto, sugieren que las diferencias encontradas entre los alumnos de los dos cursos se deben a una mezcla de factores relacionados con el proceso de enseñanza y aprendizaje más que a las características propias de los contextos rural y urbano.es_ES
dc.description.sponsorshipThis work was supported by the Spanish Ministry of Economy and Competitiveness, under Grant FFI2012-32221, and by the Junta de Andalucía, under Grant P12-HUM-23480.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Granadaes_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectCLILes_ES
dc.subjectLearning outcomeses_ES
dc.subjectPsycho-affective factorses_ES
dc.subjectExtramural exposurees_ES
dc.subjectRural vs. urbanes_ES
dc.subjectAICLEes_ES
dc.subjectResultados de aprendizajees_ES
dc.subjectFactores psico-afectivoses_ES
dc.subjectExposición extramurales_ES
dc.subjectRural vs. urbanoes_ES
dc.titleLearning Outcomes in CLIL Programmes: a Comparison of Results between Urban and Rural Environmentses_ES
dc.title.alternativeResultados de aprendizaje de los programas CLIL: una comparación entre contextos urbanos y ruraleses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.identifier.doi10.30827/Digibug.54020


Files in this item

[PDF]

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España