Learning Outcomes in CLIL Programmes: a Comparison of Results between Urban and Rural Environments Pavón Vázquez, Víctor CLIL Learning outcomes Psycho-affective factors Extramural exposure Rural vs. urban AICLE Resultados de aprendizaje Factores psico-afectivos Exposición extramural Rural vs. urbano After approximately two decades of implementing CLIL programmes in Spain, there is still a lack of solid grounding on the effects of this kind of approach in areas other than the development of the foreign language being used as the vehicle of instruction. This study combines an analysis of the learning outcomes of the language classes of both the foreign language and the mother tongue, of science subjects, of the relationship between psycho-affective factors such as verbal reasoning, motivation, anxiety, indifference and self -demand, and of the role of extramural exposure, in two distinct contexts, rural vs. urban schools. 295 students from two different grades (in Primary Education and in Compulsory Secondary Education) have been investigated in order to examine the relative influence of all these dimensions on the success rate of the CLIL programme under implementation, with the idea that students from rural and urban schools may perform differently. Results show that even though urban students seem to perform better in some of the above dimensions, there are not many apparent differences between students in rural and urban schools and, when existing, differences are not significant in the majority of the dimensions evaluated. Data suggests that the dissimilarity of results between schools is caused by a mixture of factors in the teaching and learning process but cannot be solely accredited to the characteristics of the two distinct school settings. Tras casi dos décadas de programas AICLE en España todavía existe una falta de estudios que avalen sus resultados en otros ámbitos que no sea el de la mejora de la lengua extranjera utilizada como vehículo de instrucción. Este estudio combina el análisis de resultados en la lengua extranjera y la lengua materna (español) como asignaturas curriculares, la asignatura de ciencias, la influencia de factores afectivos tales como la motivación, la ansiedad, el desinterés y la autoexigencia, y el papel de factores extramurales, en dos ámbitos distintos: el rural y el urbano. En el estudio han participado 295 alumnos de dos cursos diferentes: 6º de educación primaria y 4º de educación secundaria obligatoria, con el fin de estudiar la influencia relativa de todas esas dimensiones para el éxito del AICLE, en la idea de que los resultados pueden ser distintos ya se trate de alumnos de entornos rurales o urbanos. Los resultados obtenidos muestran que aunque estos pueden ser más positivos a favor de los alumnos de entornos urbanos en algunas de las dimensiones estudiadas, no existen diferencias significativas entre los alumnos de ambos entornos y que, cuando existen las diferencias, no son tampoco significativas en la mayoría de las dimensiones. Estos datos, por tanto, sugieren que las diferencias encontradas entre los alumnos de los dos cursos se deben a una mezcla de factores relacionados con el proceso de enseñanza y aprendizaje más que a las características propias de los contextos rural y urbano. 2018-12-05T15:50:46Z 2018-12-05T15:50:46Z 2018-01 info:eu-repo/semantics/article Pavón Vázquez, Víctor. Learning Outcomes in CLIL Programmes: a Comparison of Results between Urban and Rural Environments. Porta Linguarum, 29: 9-28 (2018). [http://hdl.handle.net/10481/54020] 1697-7467 http://hdl.handle.net/10481/54020 10.30827/Digibug.54020 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Universidad de Granada