Pedagogical Content Knowledge in the Context of Foreign and Second Language Teaching: A Review of the Research Literature
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Granada
Materia
Pedagogical content knowledge Second language Foreign language Teacher knowledge Systematic review Conocimiento didáctico del contenido Segunda lengua Lengua extranjera Conocimiento de la enseñanza Revisión sistemática
Fecha
2016-06Referencia bibliográfica
Evens, Marie; Elen, Jan; Depaepe, Fien. Pedagogical Content Knowledge in the Context of Foreign and Second Language Teaching: A Review of the Research Literature. Porta Linguarum, 26: 187-200 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/53944]
Resumen
In this systematic review, 17 articles were analyzed focusing on three research
questions: (1) How is pedagogical content knowledge (PCK) conceptualized in empirical
research on foreign and second language (FL/L2) education? (2) How is PCK studied in
empirical research on FL/L2 education? (3) What are the main conclusions of empirical
research on FL/L2 education? An overview of the most important research findings does
not reveal generalizable conclusions from research on FL/L2 PCK. The research domain is
characterized by a variety of conceptualizations and research methods. En esta revisión sistemática, se analizaron 17 artículos enfocando tres preguntas
de investigación: (a)¿Cómo se conceptualiza el conocimiento didáctico del contenido
(CDC) en la investigación empírica de la educación de la lengua extranjera y la segunda lengua
(LE/SL)? (b)¿Cómo se estudia el CDC en la investigación empírica de la educación de
LE/SL? (c)¿Cuáles son las principales conclusiones de la investigación empírica de la educación
de LE/SL? La revisión de los resultados de investigación más importantes de la investigación
de LE/SL CDC no revela conclusiones generalizables. Esta área de investigación
es caracterizada por una variedad de conceptualizaciones y de métodos de investigación.