Afficher la notice abrégée

dc.contributor.authorAbós, Ángel
dc.contributor.authorSevil, Javier
dc.contributor.authorSanz-Remacha, María
dc.contributor.authorCorral, Ana
dc.contributor.authorEstrada, Sergio
dc.date.accessioned2018-11-26T12:56:40Z
dc.date.available2018-11-26T12:56:40Z
dc.date.issued2018-02
dc.identifier.citationAbós, Á., Sevil, J., Sanz-Remacha, M., Corral, A., & Estrada, S. (2019). How do sources of teachers' stress affect the development of burnout? An analysis among Physical Education teachers. ESHPA - Education, Sport, Health and Physicales_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/53932
dc.description.abstractAbstract: Introduction: Although some studies suggest that Physical Education teachers experience more burnout than teachers of other subjects, the analysis of the main stressors with the Physical Education teachers has been scarce so far. Aim: Firstly, the present study aims to identify the main stressors perceived by the Physical Education teachers so far. Subsequently, this study intends to examine the relationship between the sources of stress perceived by teachers with the burnout syndrome in their work. Methods: Seventy-one secondary school Physical Education teachers (M = 43.44; ± 9.68) with an average of teaching experience of 16.67 years (± 10.44), they completed the Multilevel Teachers Stressor Scale and the Burnout Clinical Subtype Questionnaire. Results & discussion: The ambiguity of the administration, students misbehavior, and workload were the most perceived stressors by the Physical Education teachers. In addition, together with the ambiguity of the administration and workload, perceiving the parents' insufficient involvement and lack of decision-making was positively related to burnout. Conclusions: The educational administration should design and apply strategies to reduce the main stressors of the Physical Education teachers, in particular those that may trigger burnout, with the aim of improving the teachers' psychological functioning, preventing health problems, as well as guarantee a good teaching quality.es_ES
dc.description.abstractResumen: Introducción: Aunque algunos estudios sugieren que el profesorado de Educación Física experimenta más burnout que los docentes de otras especialidades, el análisis de los principales estresores en este colectivo ha sido escaso hasta la fecha. Objetivos: En primer lugar, el presente estudio pretende identificar los principales estresores percibidos por el profesorado de Educación física. De forma subsecuente, se pretende analizar la relación entre las fuentes de estrés percibidas por el profesorado con el síndrome de burnout en su trabajo. Métodos: Setenta-y-un docentes de Educación Secundaria de Educación Física (M = 43.44; ± 9.68), con una experiencia media de 16.67 años (± 10.44), completaron la Multilevel Teachers Stressor Scale y el Burnout Clinival Subtype Questionnaire. Resultados y discusión: La ambigüedad de la administración, el mal comportamiento de los estudiantes y la carga trabajo fueron los estresores más percibidos por el profesorado de Educación Física. Además, junto a la ambigüedad de la administración y la carga de trabajo, percibir un insuficiente compromiso de los padres y una falta de toma de decisiones se relacionó positivamente con el burnout. Conclusiones: La administración educativa debería diseñar y aplicar estrategias para reducir los principales estresores del profesorado de Educación Física, especialmente aquellos desencadenantes del burnout, con el objetivo de mejorar el funcionamiento psicológico de los docentes, prevenir problemas de salud, y asegurar una buena calidad de la enseñanza.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherFernández Revelles, Andrés B.es_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/*
dc.subjectEducación Físicaes_ES
dc.subjectProfesoradoes_ES
dc.subjectEstréses_ES
dc.subjectBurnoutes_ES
dc.subjectCalidad de vida es_ES
dc.subjectPhysical Educationes_ES
dc.subjectStress es_ES
dc.subjectBurnoutes_ES
dc.subjectQuality of life es_ES
dc.subjectEducação Físicaes_ES
dc.subjectProfessoreses_ES
dc.subjectEstressees_ES
dc.subjectQualidade de vidaes_ES
dc.titleHow do sources of teachers' stress affect the development of burnout? An analysis among Physical Education teacherses_ES
dc.title.alternative¿Cómo afectan algunas fuentes de estrés docente al desarrollo del burnout? Un análisis en el profesorado de Educación Físicaes_ES
dc.title.alternativeComo algumas fontes de estresse do professor afetam o desenvolvimento do burnout? Uma análise em professores de Educação Físicaes_ES
dc.typejournal articlees_ES
dc.rights.accessRightsopen accesses_ES


Fichier(s) constituant ce document

[PDF]

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España
Excepté là où spécifié autrement, la license de ce document est décrite en tant que Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España