How do sources of teachers' stress affect the development of burnout? An analysis among Physical Education teachers
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/53932Metadatos
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Fernández Revelles, Andrés B.
Materia
Educación Física Profesorado Estrés Burnout Calidad de vida Physical Education Stress Burnout Quality of life Educação Física Professores Estresse Qualidade de vida
Fecha
2018-02Referencia bibliográfica
Abós, Á., Sevil, J., Sanz-Remacha, M., Corral, A., & Estrada, S. (2019). How do sources of teachers' stress affect the development of burnout? An analysis among Physical Education teachers. ESHPA - Education, Sport, Health and Physical
Resumen
Abstract:
Introduction: Although some studies suggest that Physical Education teachers experience more burnout than teachers of other subjects, the analysis of the main stressors with the Physical Education teachers has been scarce so far. Aim: Firstly, the present study aims to identify the main stressors perceived by the Physical Education teachers so far. Subsequently, this study intends to examine the relationship between the sources of stress perceived by teachers with the burnout syndrome in their work. Methods: Seventy-one secondary school Physical Education teachers (M = 43.44; ± 9.68) with an average of teaching experience of 16.67 years (± 10.44), they completed the Multilevel Teachers Stressor Scale and the Burnout Clinical Subtype Questionnaire. Results & discussion: The ambiguity of the administration, students misbehavior, and workload were the most perceived stressors by the Physical Education teachers. In addition, together with the ambiguity of the administration and workload, perceiving the parents' insufficient involvement and lack of decision-making was positively related to burnout. Conclusions: The educational administration should design and apply strategies to reduce the main stressors of the Physical Education teachers, in particular those that may trigger burnout, with the aim of improving the teachers' psychological functioning, preventing health problems, as well as guarantee a good teaching quality. Resumen:
Introducción: Aunque algunos estudios sugieren que el profesorado de Educación Física experimenta más burnout que los docentes de otras especialidades, el análisis de los principales estresores en este colectivo ha sido escaso hasta la fecha. Objetivos: En primer lugar, el presente estudio pretende identificar los principales estresores percibidos por el profesorado de Educación física. De forma subsecuente, se pretende analizar la relación entre las fuentes de estrés percibidas por el profesorado con el síndrome de burnout en su trabajo. Métodos: Setenta-y-un docentes de Educación Secundaria de Educación Física (M = 43.44; ± 9.68), con una experiencia media de 16.67 años (± 10.44), completaron la Multilevel Teachers Stressor Scale y el Burnout Clinival Subtype Questionnaire. Resultados y discusión: La ambigüedad de la administración, el mal comportamiento de los estudiantes y la carga trabajo fueron los estresores más percibidos por el profesorado de Educación Física. Además, junto a la ambigüedad de la administración y la carga de trabajo, percibir un insuficiente compromiso de los padres y una falta de toma de decisiones se relacionó positivamente con el burnout. Conclusiones: La administración educativa debería diseñar y aplicar estrategias para reducir los principales estresores del profesorado de Educación Física, especialmente aquellos desencadenantes del burnout, con el objetivo de mejorar el funcionamiento psicológico de los docentes, prevenir problemas de salud, y asegurar una buena calidad de la enseñanza.