The Impact of CLIL on the Acquisition of the Learning to Learn Competence in Secondary School Education in the Bilingual Programmes of Castilla-La Mancha
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Granada
Materia
Content and Language Integrated Learning (CLIL) Learning to learn Metacognitive strategies Learning strategies Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua (AICLE) Aprender a aprender Estrategias metacognitivas Estrategias de aprendizaje
Fecha
2016-01Referencia bibliográfica
Nieto Moreno de Diezmas, Esther. The Impact of CLIL on the Acquisition of the Learning to Learn Competence in Secondary School Education in the Bilingual Programmes of Castilla-La Mancha. Porta Linguarum, 25: 21-34 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/53886]
Resumen
In this paper the influence of bilingual education on the acquisition of the key
learning to learn competence is examined. To do so, bilingual (n = 1,966) and non-bilingual
students (n= 14,713) of Castilla-La Mancha enrolled in the 2nd year of Compulsory Secondary
Education took a series of tests designed to assess two dimensions of the competence
of learning to learn: “metacognitive strategies”, made up of two learning standards related to
metacognitive processes, and “learning strategies”, a dimension consisting of five standards
connected to cognitive processes. Results showed bilingualism had a significant effect on the
acquisition of the key competence of learning to learn. Este trabajo estudia la influencia de las enseñanzas bilingües en la adquisición
de la competencia clave de aprender a aprender. Para ello, alumnos bilingües (n=1,966) y no
bilingües (n=14.713) de 2ºESO de Castilla-La Mancha realizaron una serie de tests que han
servido para evaluar dos dimensiones de la competencia en aprender a aprender: “estrategias
metacognitivas”, compuesta por dos estándares de aprendizaje relacionados con procesos
metacognitivos y “estrategias de aprendizaje”, dimensión desglosada en cinco estándares
conectados con procesos cognitivos. Los resultados muestran un impacto significativo del
bilingüismo en la adquisición de la competencia clave aprender a aprender.
Colecciones
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.