Mostrar el registro sencillo del ítem
The Impact of CLIL on the Acquisition of the Learning to Learn Competence in Secondary School Education in the Bilingual Programmes of Castilla-La Mancha
dc.contributor.author | Nieto Moreno de Diezmas, Esther | |
dc.date.accessioned | 2018-11-22T10:21:41Z | |
dc.date.available | 2018-11-22T10:21:41Z | |
dc.date.issued | 2016-01 | |
dc.identifier.citation | Nieto Moreno de Diezmas, Esther. The Impact of CLIL on the Acquisition of the Learning to Learn Competence in Secondary School Education in the Bilingual Programmes of Castilla-La Mancha. Porta Linguarum, 25: 21-34 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/53886] | es_ES |
dc.identifier.issn | 1697-7467 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10481/53886 | |
dc.description.abstract | In this paper the influence of bilingual education on the acquisition of the key learning to learn competence is examined. To do so, bilingual (n = 1,966) and non-bilingual students (n= 14,713) of Castilla-La Mancha enrolled in the 2nd year of Compulsory Secondary Education took a series of tests designed to assess two dimensions of the competence of learning to learn: “metacognitive strategies”, made up of two learning standards related to metacognitive processes, and “learning strategies”, a dimension consisting of five standards connected to cognitive processes. Results showed bilingualism had a significant effect on the acquisition of the key competence of learning to learn. | es_ES |
dc.description.abstract | Este trabajo estudia la influencia de las enseñanzas bilingües en la adquisición de la competencia clave de aprender a aprender. Para ello, alumnos bilingües (n=1,966) y no bilingües (n=14.713) de 2ºESO de Castilla-La Mancha realizaron una serie de tests que han servido para evaluar dos dimensiones de la competencia en aprender a aprender: “estrategias metacognitivas”, compuesta por dos estándares de aprendizaje relacionados con procesos metacognitivos y “estrategias de aprendizaje”, dimensión desglosada en cinco estándares conectados con procesos cognitivos. Los resultados muestran un impacto significativo del bilingüismo en la adquisición de la competencia clave aprender a aprender. | es_ES |
dc.language.iso | eng | es_ES |
dc.publisher | Universidad de Granada | es_ES |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ | * |
dc.subject | Content and Language Integrated Learning (CLIL) | es_ES |
dc.subject | Learning to learn | es_ES |
dc.subject | Metacognitive strategies | es_ES |
dc.subject | Learning strategies | es_ES |
dc.subject | Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua (AICLE) | es_ES |
dc.subject | Aprender a aprender | es_ES |
dc.subject | Estrategias metacognitivas | es_ES |
dc.subject | Estrategias de aprendizaje | es_ES |
dc.title | The Impact of CLIL on the Acquisition of the Learning to Learn Competence in Secondary School Education in the Bilingual Programmes of Castilla-La Mancha | es_ES |
dc.title.alternative | Impacto del AICLE en la adquisición de la competencia de aprender a aprender en educación secundaria en los programas bilingües de Castilla-La Mancha | es_ES |
dc.type | journal article | es_ES |
dc.rights.accessRights | open access | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.30827/Digibug.53886 |