The program Ethnomathematics: Cognitive, anthropological, historic and socio-cultural bases
Metadata
Show full item recordAuthor
D' Ambrosio, UbiratánEditorial
Universidad de Granada
Materia
Knowledge Cognition Curriculum Ethnomathematics Conocimiento Cognición Currículum Etnomatemáticas
Date
2018-07Referencia bibliográfica
PNA, 12(4): (2018). [D’Ambrosio, U. (2018). The program Ethnomathematics: Cognitive, anthropological, historic and socio-cultural bases. PNA, 12(4), 229-247] [http://hdl.handle.net/10481/53007]
Sponsorship
Universidad de Granada. Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)Abstract
We discuss the concept of knowledge and the cognitive process backing the evolution of knowledge in the human species. This leads to a reflection about the meaning peace. In simple terms, peace is the capability of dealing with conflicts [which are unavoidable as a result of individual differences] without the resource to arrogance and to bigotry, which culminates in aggression and violent confrontation. A road to peace is the reformulation of education. A proposal of a new concept of curriculum is presented and there is a brief discussion of the Program Ethnomathematics as the realization of the proposal. Discutimos el concepto de conocimiento y el proceso cognitivo de soporte a la evolución del conocimiento en la especie humana. Esto conduce a una reflexión sobre el significado de paz. En términos simples, la paz es la capacidad de lidiar con conflictos [que son inevitables como consecuencia de las diferencias individuales] sin el recurso a la arrogancia y fanatismo, que culmina en agresión y la confrontación violenta. Un camino hacia la paz es la reformulación de la educación. Se presenta una propuesta de un nuevo concepto de currículo y hay una breve discusión del Programa Etnomatemáticas como la realización de la propuesta.