@misc{10481/53007, year = {2018}, month = {7}, url = {http://hdl.handle.net/10481/53007}, abstract = {We discuss the concept of knowledge and the cognitive process backing the evolution of knowledge in the human species. This leads to a reflection about the meaning peace. In simple terms, peace is the capability of dealing with conflicts [which are unavoidable as a result of individual differences] without the resource to arrogance and to bigotry, which culminates in aggression and violent confrontation. A road to peace is the reformulation of education. A proposal of a new concept of curriculum is presented and there is a brief discussion of the Program Ethnomathematics as the realization of the proposal.}, abstract = {Discutimos el concepto de conocimiento y el proceso cognitivo de soporte a la evolución del conocimiento en la especie humana. Esto conduce a una reflexión sobre el significado de paz. En términos simples, la paz es la capacidad de lidiar con conflictos [que son inevitables como consecuencia de las diferencias individuales] sin el recurso a la arrogancia y fanatismo, que culmina en agresión y la confrontación violenta. Un camino hacia la paz es la reformulación de la educación. Se presenta una propuesta de un nuevo concepto de currículo y hay una breve discusión del Programa Etnomatemáticas como la realización de la propuesta.}, organization = {Universidad de Granada. Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)}, publisher = {Universidad de Granada}, keywords = {Knowledge}, keywords = {Cognition}, keywords = {Curriculum}, keywords = {Ethnomathematics}, keywords = {Conocimiento}, keywords = {Cognición}, keywords = {Currículum}, keywords = {Etnomatemáticas}, title = {The program Ethnomathematics: Cognitive, anthropological, historic and socio-cultural bases}, doi = {10.30827/pna.v12i4.7851}, author = {D' Ambrosio, Ubiratán}, }