Factors related to missing and rescheduling pharmaceutical care appointments by aged outpatients in a Brazilian public health setting
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Vinícius Nadaleto Didone, Thiago; Ferreira Catão Carvalho, Maristela; Luppi, Graziela; Oliveira de Melo, Daniela; Ribeiro, ElianeEditorial
Universidad de Granada. Facultad de Farmacia
Materia
Servicios de salud para ancianos Health Services for the Aged Citas y horarios Appointments and Schedules Servicios farmacéuticos Pharmaceutical Services Relaciones profesional-Paciente Professional-Patient Relations Ancianos Older people
Fecha
2015Referencia bibliográfica
Vinicius Nadaleto Didone, T.; et al. Factors related to missing and rescheduling pharmaceutical care appointments by aged outpatients in a Brazilian public health setting. Ars Pharm, 56(4): 209-216 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/40268]
Resumen
Objectives. To uncover reasons why patients missed pharmaceutical care (PC) appointments, identify predictive factors to miss at least one appointment and to reschedule after a miss, and compare the rescheduling behavior of patients receiving different types of PC.
Methods. All elderly patients who had at least one scheduled appointment in the PC service of a health setting of São Paulo city, Brazil, from January to December/2011 were included. Chi-square analysis compared categorical data between groups; multivariate logistic regression models predicted attendance and rescheduling behavior.
Results. We identified 421 patients, being 221 (52.5%) non-attenders. Forgetting the appointment was the most common patient-related reason (56.3%). Illiteracy was a risk factor to be a non-attender [OR(95%CI)=2.27(1.17:4.40), p=0.015]. Patients having previous knowledge of the pharmacist pre sented more chance to rescheduled an appointment after the first miss compared to those who had not [OR(95%CI)=3.57(1.90:6.71), p<0.001]. Further, non-attenders who had knowledge of the pharmacist and received Medication Review with Follow-up rescheduled more than the ones receiving other types of PC (p=0.035).
Conclusion. Illiteracy predicted non-attendance in PC to aged outpatients and forgetfulness was the main reason for that. The previous acquaintance of the pharmacist and the provision of pharmaceotherapeutic follow-up explained the rescheduling behavior, which indicates the establishment of a patient-centered patient-pharmacist relationship plays a pivotal role in the continuity of the PC. Objetivos. Descubrir razones por las que los pacientes perdieron la cita en atención farmacéutica (AF), identificar los factores predictivos de perder al menos una cita y reprogramar después de una ausencia, y comparar el comportamiento de reprogramación de los pacientes recibiendo diferentes tipos de AF.
Métodos. Se incluyeron todos los pacientes mayores que tenían al menos una cita programada en el servicio de AF de un establecimiento de salud de la ciudad de São Paulo, Brasil, de enero a diciembre/2011. Análisis chi-cuadrado comparó datos categóricos entre los grupos; modelos de regresión logística multivariante predijeron el comportamiento de presencia y de reprogramación.
Resultados. Se identificaron 421 pacientes, siendo 221 (52,5%) ausentes. El olvido fue el motivo relacionado con el paciente más frecuente (56,3%). El analfabetismo fue un factor de riesgo para ser un ausente [OR (IC95%)=2,27(1,17:4,40), p=0,015]. Los pacientes que tenían conocimiento previo del farmacéutico presentaron más chance de reprogramar una cita después de la primera ausencia en comparación con los que no tenía [OR (IC95%)=3,57(1,90:6,71), p<0,001]. Además, ausentes que tenían conocimiento del farmacéutico y recibieron seguimiento farmacoterapéutico reprogramaron más de los que reciben otros tipos de PC (p=0,035).
Conclusión. El analfabetismo predijo ausencia en pacientes ambulatorios mayores bajo PC y el olvido fue la principal razón para eso. El conocimiento previo del farmacéutico y la provisión del seguimiento farmacoterapéutico explicaron el comportamiento de reprogramación, lo que indica que el establecimiento de una relación con el farmacéutico centrada en el paciente juega un papel fundamental en la continuidad de la AF.