Show simple item record

dc.contributor.authorVinícius Nadaleto Didone, Thiago
dc.contributor.authorFerreira Catão Carvalho, Maristela
dc.contributor.authorLuppi, Graziela
dc.contributor.authorOliveira de Melo, Daniela
dc.contributor.authorRibeiro, Eliane
dc.date.accessioned2016-03-10T07:54:41Z
dc.date.available2016-03-10T07:54:41Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationVinicius Nadaleto Didone, T.; et al. Factors related to missing and rescheduling pharmaceutical care appointments by aged outpatients in a Brazilian public health setting. Ars Pharm, 56(4): 209-216 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/40268]es_ES
dc.identifier.issn0004-2927
dc.identifier.issn2340-9894
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/40268
dc.descriptionThe authors thank Adilmo Henrique do Nascimento, Celina Marques Vichinsky and Sandra Cristina Neto for helping in collecting dataes_ES
dc.description.abstractObjectives. To uncover reasons why patients missed pharmaceutical care (PC) appointments, identify predictive factors to miss at least one appointment and to reschedule after a miss, and compare the re­scheduling behavior of patients receiving different types of PC. Methods. All elderly patients who had at least one scheduled appointment in the PC service of a health setting of São Paulo city, Brazil, from January to December/2011 were included. Chi-square analysis compared categorical data between groups; multivariate logistic regression models predicted attendance and rescheduling behavior. Results. We identified 421 patients, being 221 (52.5%) non-attenders. Forgetting the appointment was the most common patient-related reason (56.3%). Illiteracy was a risk factor to be a non-attender [OR(95%CI)=2.27(1.17:4.40), p=0.015]. Patients having previous knowledge of the pharmacist pre­ sented more chance to rescheduled an appointment after the first miss compared to those who had not [OR(95%CI)=3.57(1.90:6.71), p<0.001]. Further, non-attenders who had knowledge of the phar­macist and received Medication Review with Follow-up resched­uled more than the ones receiving other types of PC (p=0.035). Conclusion. Illiteracy predicted non-attendance in PC to aged out­patients and forgetfulness was the main reason for that. The pre­vious acquaintance of the pharmacist and the provision of phar­maceotherapeutic follow-up explained the rescheduling behavior, which indicates the establishment of a patient-centered patient-pharmacist relationship plays a pivotal role in the continuity of the PC.es_ES
dc.description.abstractObjetivos. Descubrir razones por las que los pacientes perdieron la cita en atención farmacéutica (AF), identificar los factores predictivos de perder al menos una cita y reprogramar después de una ausencia, y comparar el comportamiento de reprogramación de los pacientes recibiendo diferentes tipos de AF. Métodos. Se incluyeron todos los pacientes mayores que tenían al menos una cita programada en el ser­vicio de AF de un establecimiento de salud de la ciudad de São Paulo, Brasil, de enero a diciembre/2011. Análisis chi-cuadrado comparó datos categóricos entre los grupos; modelos de regresión logística multi­variante predijeron el comportamiento de presencia y de reprogramación. Resultados. Se identificaron 421 pacientes, siendo 221 (52,5%) ausentes. El olvido fue el motivo relacio­nado con el paciente más frecuente (56,3%). El analfabetismo fue un factor de riesgo para ser un ausente [OR (IC95%)=2,27(1,17:4,40), p=0,015]. Los pacientes que tenían conocimiento previo del farmacéutico presentaron más chance de reprogramar una cita después de la primera ausencia en comparación con los que no tenía [OR (IC95%)=3,57(1,90:6,71), p<0,001]. Además, ausentes que tenían conocimiento del farmacéutico y recibieron seguimiento farmacoterapéutico reprogramaron más de los que reciben otros tipos de PC (p=0,035). Conclusión. El analfabetismo predijo ausencia en pacientes ambulatorios mayores bajo PC y el olvido fue la principal razón para eso. El conocimiento previo del farmacéutico y la provisión del seguimiento farmacoterapéutico explicaron el comportamiento de reprogramación, lo que indica que el estableci­miento de una relación con el farmacéutico centrada en el paciente juega un papel fundamental en la continuidad de la AF.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Granada. Facultad de Farmaciaes_ES
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.subjectServicios de salud para ancianoses_ES
dc.subjectHealth Services for the Agedes_ES
dc.subjectCitas y horarioses_ES
dc.subjectAppointments and Scheduleses_ES
dc.subjectServicios farmacéuticoses_ES
dc.subjectPharmaceutical Serviceses_ES
dc.subjectRelaciones profesional-Pacientees_ES
dc.subjectProfessional-Patient Relationses_ES
dc.subjectAncianos es_ES
dc.subjectOlder people es_ES
dc.titleFactors related to missing and rescheduling pharmaceutical care appointments by aged outpatients in a Brazilian public health settinges_ES
dc.title.alternativeFactores relacionados con la pérdida y reprogramación de citas de atención farmacéutica por los pacientes ambulatorio mayores en un servicio brasileño de salud públicaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Files in this item

[PDF]

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License