@misc{10481/40268, year = {2015}, url = {http://hdl.handle.net/10481/40268}, abstract = {Objectives. To uncover reasons why patients missed pharmaceutical care (PC) appointments, identify predictive factors to miss at least one appointment and to reschedule after a miss, and compare the re­scheduling behavior of patients receiving different types of PC. Methods. All elderly patients who had at least one scheduled appointment in the PC service of a health setting of São Paulo city, Brazil, from January to December/2011 were included. Chi-square analysis compared categorical data between groups; multivariate logistic regression models predicted attendance and rescheduling behavior. Results. We identified 421 patients, being 221 (52.5%) non-attenders. Forgetting the appointment was the most common patient-related reason (56.3%). Illiteracy was a risk factor to be a non-attender [OR(95%CI)=2.27(1.17:4.40), p=0.015]. Patients having previous knowledge of the pharmacist pre­ sented more chance to rescheduled an appointment after the first miss compared to those who had not [OR(95%CI)=3.57(1.90:6.71), p<0.001]. Further, non-attenders who had knowledge of the phar­macist and received Medication Review with Follow-up resched­uled more than the ones receiving other types of PC (p=0.035). Conclusion. Illiteracy predicted non-attendance in PC to aged out­patients and forgetfulness was the main reason for that. The pre­vious acquaintance of the pharmacist and the provision of phar­maceotherapeutic follow-up explained the rescheduling behavior, which indicates the establishment of a patient-centered patient-pharmacist relationship plays a pivotal role in the continuity of the PC.}, abstract = {Objetivos. Descubrir razones por las que los pacientes perdieron la cita en atención farmacéutica (AF), identificar los factores predictivos de perder al menos una cita y reprogramar después de una ausencia, y comparar el comportamiento de reprogramación de los pacientes recibiendo diferentes tipos de AF. Métodos. Se incluyeron todos los pacientes mayores que tenían al menos una cita programada en el ser­vicio de AF de un establecimiento de salud de la ciudad de São Paulo, Brasil, de enero a diciembre/2011. Análisis chi-cuadrado comparó datos categóricos entre los grupos; modelos de regresión logística multi­variante predijeron el comportamiento de presencia y de reprogramación. Resultados. Se identificaron 421 pacientes, siendo 221 (52,5%) ausentes. El olvido fue el motivo relacio­nado con el paciente más frecuente (56,3%). El analfabetismo fue un factor de riesgo para ser un ausente [OR (IC95%)=2,27(1,17:4,40), p=0,015]. Los pacientes que tenían conocimiento previo del farmacéutico presentaron más chance de reprogramar una cita después de la primera ausencia en comparación con los que no tenía [OR (IC95%)=3,57(1,90:6,71), p<0,001]. Además, ausentes que tenían conocimiento del farmacéutico y recibieron seguimiento farmacoterapéutico reprogramaron más de los que reciben otros tipos de PC (p=0,035). Conclusión. El analfabetismo predijo ausencia en pacientes ambulatorios mayores bajo PC y el olvido fue la principal razón para eso. El conocimiento previo del farmacéutico y la provisión del seguimiento farmacoterapéutico explicaron el comportamiento de reprogramación, lo que indica que el estableci­miento de una relación con el farmacéutico centrada en el paciente juega un papel fundamental en la continuidad de la AF.}, publisher = {Universidad de Granada. Facultad de Farmacia}, keywords = {Servicios de salud para ancianos}, keywords = {Health Services for the Aged}, keywords = {Citas y horarios}, keywords = {Appointments and Schedules}, keywords = {Servicios farmacéuticos}, keywords = {Pharmaceutical Services}, keywords = {Relaciones profesional-Paciente}, keywords = {Professional-Patient Relations}, keywords = {Ancianos}, keywords = {Older people}, title = {Factors related to missing and rescheduling pharmaceutical care appointments by aged outpatients in a Brazilian public health setting}, author = {Vinícius Nadaleto Didone, Thiago and Ferreira Catão Carvalho, Maristela and Luppi, Graziela and Oliveira de Melo, Daniela and Ribeiro, Eliane}, }