Construction and modification of the autonomy of school mathematical knowledge in Portugal
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Matos, José ManuelEditorial
Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)
Materia
Autonomy Cultural history Mathematics education School subjects Asignaturas escolares Autonomía Educación matemática Historia cultural
Fecha
2016-01Referencia bibliográfica
Matos, J. M. Construction and modification of the autonomy of school mathematical knowledge in Portugal. PNA, 10(2): 95-110 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/39494]
Resumen
During the second half of the nineteenth century and early twentieth century the discipline of secondary mathematics was gradually built in Portugal and certified teachers, textbooks, programs, special teaching techniques emerge. This consolidation process ends with the emergency of school subjects that develop some kind of autonomy as Chervel puts it. This article discusses how the school discipline of mathematics in secondary education in Portugal was set. This process is inseparable from teacher training and so we will observe professional legitimation processes paying special attention to ways in which autonomy has been building and modifying over time. Durante la segunda mitad del siglo XIX y principios del siglo XX la disciplina de las matemáticas en secundaria fue construida gradualmente en Portugal y emergen libros de texto, programas, técnicas de enseñanza especiales y la certificación de maestros. Este proceso de consolidación termina con el surgimiento de disciplinas escolares desarrolladas con algún tipo de autonomía como la planteada por Chervel. Este artículo describe cómo se creó la disciplina escolar de las matemáticas en la educación secundaria en Portugal. Este proceso va unido a la formación docente y, por tanto, se observan procesos de legitimación profesional, prestando especial atención a las formas en que la autonomía se ha estado construyendo y modificando en el tiempo.