Mostrar el registro sencillo del ítem
Mathematics meaning-making and its relation to design of teaching
dc.contributor.author | Jaworski, Bárbara | |
dc.date.accessioned | 2015-05-18T06:24:42Z | |
dc.date.available | 2015-05-18T06:24:42Z | |
dc.date.issued | 2015-06 | |
dc.identifier.citation | Jaworski, B. Mathematics meaning-making and its relation to design of teaching. PNA, 9(4): 261-272 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/36050] | es_ES |
dc.identifier.issn | 1887-3987 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10481/36050 | |
dc.description | A previous version of this paper was presented at the Eighth Congress of European Research in Mathematics Education (CERME 8), 6-10 February 2013, Manavgat-Side, Antalya, Turkey. | es_ES |
dc.description.abstract | This paper addresses the design of teaching to promote engineering students’ conceptual understanding of mathematics, and its outcomes for mathematical meaning-making. Within a developmental research approach, inquiry-based tasks have been designed and evaluated, through the use of competencies proposed for their potential to promote conceptual learning. A sociocultural frame draws attention to interactions between different cultural elements to address challenges to teaching related to student perspectives and the math-ematical meanings they develop. The paper recognizes tensions between design of inquiry-based practice and the outcomes of that practice, and demonstrates the need for new research to address mathematical meanings of a student community within a sociocultural frame. | es_ES |
dc.description.abstract | En este trabajo se aborda el diseño de la enseñanza para promover la comprensión conceptual de las matemáticas por parte de estudiantes de ingeniería, y sus resultados para crear significado matemático. Dentro de un enfoque de investigación del desarrollo, las tareas se han diseñado y evaluado a través del uso de competencias propuestas por su potencial para promover aprendizaje conceptual. Un marco sociocultural llama la atención sobre las interacciones entre los diferentes elementos culturales para hacer frente a los retos de la enseñanza en relación a las perspectivas de los estudiantes y los significados matemáticos que desarrollan. El artículo reconoce las ten-siones entre el diseño de la práctica basada en la investigación y los resultados de esa práctica, y demuestra la necesidad de nuevas investigaciones para abordar los significados matemáticos de una comunidad estudiantil dentro de un marco sociocultural. | es_ES |
dc.language.iso | eng | es_ES |
dc.publisher | Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193) | es_ES |
dc.relation.ispartofseries | PNA;9(4) | |
dc.rights | Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License | es_ES |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ | es_ES |
dc.subject | Functions | es_ES |
dc.subject | Mathematical meaning | es_ES |
dc.subject | Teaching | es_ES |
dc.subject | Enseñanza | es_ES |
dc.subject | Funciones | es_ES |
dc.subject | Significado matemático | es_ES |
dc.title | Mathematics meaning-making and its relation to design of teaching | es_ES |
dc.title.alternative | Creación de significado matemático y su relación con el diseño en la enseñanza | es_ES |
dc.type | journal article | es_ES |
dc.rights.accessRights | open access | es_ES |