Mathematics meaning-making and its relation to design of teaching
Metadatos
Afficher la notice complèteAuteur
Jaworski, BárbaraEditorial
Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)
Materia
Functions Mathematical meaning Teaching Enseñanza Funciones Significado matemático
Date
2015-06Referencia bibliográfica
Jaworski, B. Mathematics meaning-making and its relation to design of teaching. PNA, 9(4): 261-272 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/36050]
Résumé
This paper addresses the design of teaching to promote engineering students’ conceptual understanding of mathematics, and its outcomes for mathematical meaning-making. Within a developmental research approach, inquiry-based tasks have been designed and evaluated, through the use of competencies proposed for their potential to promote conceptual learning. A sociocultural frame draws attention to interactions between different cultural elements to address challenges to teaching related to student perspectives and the math-ematical meanings they develop. The paper recognizes tensions between design of inquiry-based practice and the outcomes of that practice, and demonstrates the need for new research to address mathematical meanings of a student community within a sociocultural frame. En este trabajo se aborda el diseño de la enseñanza para promover la comprensión conceptual de las matemáticas por parte de estudiantes de ingeniería, y sus resultados para crear significado matemático. Dentro de un enfoque de investigación del desarrollo, las tareas se han diseñado y evaluado a través del uso de competencias propuestas por su potencial para promover aprendizaje conceptual. Un marco sociocultural llama la atención sobre las interacciones entre los diferentes elementos culturales para hacer frente a los retos de la enseñanza en relación a las perspectivas de los estudiantes y los significados matemáticos que desarrollan. El artículo reconoce las ten-siones entre el diseño de la práctica basada en la investigación y los resultados de esa práctica, y demuestra la necesidad de nuevas investigaciones para abordar los significados matemáticos de una comunidad estudiantil dentro de un marco sociocultural.