A comparative study on gender agreement errors in the spoken spanish of heritage speakers and second language learners
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Granada
Materia
Language in contact Second language acquisition Heritage speakers Minority languages Bilingualism First language attrition Spanish in the United States Lenguas en contacto Adquisición de lenguas extranjeras Hispanohablantes Lenguas de minorías Bilingüismo Pérdida de la lengua nativa Español de los Estados Unidos
Fecha
2011-01Referencia bibliográfica
Martínez-Gibson, E.A. A comparative study on gender agreement errors in the spoken spanish of heritage speakers and second language learners. Porta Linguarum, 15: 177-193 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/31991]
Resumen
This study analyzes grammatical gender errors in the spoken Spanish of
three groups of high school students in the United States: first and second generation
heritage speakers and second language learners; and compares the findings to previous
research in the areas of second language acquisition and language of heritage speakers
in a contact situation. Students were presented with a series of drawings with questions
related to social settings. The responses were recorded and analyzed for differences in
the number of gender assignment and agreement errors between the three different
groups and in the error patterns of gender assignment and agreement provided by these
groups. Este estudio analiza los errores de género gramatical en el español hablado
de tres grupos de estudiantes de la escuela secundaria en los Estados Unidos: la
primera y segunda generación de hispanohablantes y estudiantes de español como
segunda lengua; y compara los resultados con estudios previos sobre la adquisición de
la lengua secundaria y la primera lengua de los hablantes en una situación de contacto
de lenguas. A los estudiantes se les presentó una serie de dibujos con cuestionarios de
situaciones sociales. Se grabaron las respuestas y se analizaron las diferencias en el
número y los tipos de errores de género asignado a los sustantivos y de concordancia
entre el sustantivo y el adjetivo presentadas por los tres grupos de hispanohablantes.
Colecciones
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.