Vocabulary gender patterns in EFL compositions: a cross sectional and longitudinal study
Metadata
Show full item recordEditorial
Universidad de Granada
Materia
Vocabulary Gender Longitudinal study Vocabulario Género Estudio longitudinal
Date
2010-01Referencia bibliográfica
Ojeda Alba, J.; Jiménez Catalán, R.M. Vocabulary gender patterns in EFL compositions: a cross sectional and longitudinal study. Porta Linguarum, 13: 9-27 (2010). [http://hdl.handle.net/10481/31921]
Abstract
The correlation between the level of lexical competence of an individual
and his/her academic success has long been established, hence the importance of selecting
the vocabulary input presented to language learners. The sex/ gender variable may
affect the way a learner acquires new words. With an eye on these factors the present
paper analyses the vocabulary production of a sample of 204 EFL learners (102 males
and 102 females) when writing school compositions at two stages of their learning
process, 4th year of primary school and 1st year of ESO. The data obtained, we believe,
may help designing classroom materials. La correlación entre la competencia léxica de un individuo y su aprovechamiento
académico se ha establecido hace tiempo, de ahí la importancia que tiene
la selección del léxico que se presenta a los aprendices de una lengua; por otro lado,
el factor sexo/ género es una variable que puede afectar el aprendizaje de una segunda
lengua. Teniendo en cuenta estos aspectos, este trabajo analiza la producción léxica de
204 estudiantes (102 niños y 102 niñas) en dos fases de su aprendizaje, 4º de primaria
1º de la ESO. Consideramos que los datos obtenidos pueden ayudar al diseño de
materials educativos.