Vocabulary gender patterns in EFL compositions: a cross sectional and longitudinal study Ojeda Alba, Julieta Jiménez Catalán, Rosa María Vocabulary Gender Longitudinal study Vocabulario Género Estudio longitudinal The correlation between the level of lexical competence of an individual and his/her academic success has long been established, hence the importance of selecting the vocabulary input presented to language learners. The sex/ gender variable may affect the way a learner acquires new words. With an eye on these factors the present paper analyses the vocabulary production of a sample of 204 EFL learners (102 males and 102 females) when writing school compositions at two stages of their learning process, 4th year of primary school and 1st year of ESO. The data obtained, we believe, may help designing classroom materials. La correlación entre la competencia léxica de un individuo y su aprovechamiento académico se ha establecido hace tiempo, de ahí la importancia que tiene la selección del léxico que se presenta a los aprendices de una lengua; por otro lado, el factor sexo/ género es una variable que puede afectar el aprendizaje de una segunda lengua. Teniendo en cuenta estos aspectos, este trabajo analiza la producción léxica de 204 estudiantes (102 niños y 102 niñas) en dos fases de su aprendizaje, 4º de primaria 1º de la ESO. Consideramos que los datos obtenidos pueden ayudar al diseño de materials educativos. 2014-05-26T12:02:04Z 2014-05-26T12:02:04Z 2010-01 info:eu-repo/semantics/article Ojeda Alba, J.; Jiménez Catalán, R.M. Vocabulary gender patterns in EFL compositions: a cross sectional and longitudinal study. Porta Linguarum, 13: 9-27 (2010). [http://hdl.handle.net/10481/31921] 1697-7467 D.L.: GR 43-2004 http://hdl.handle.net/10481/31921 10.30827/Digibug.31921 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Universidad de Granada