Writing, reflection and learning – an interactive approach
Metadata
Show full item recordAuthor
Oxbrow, GinaEditorial
Universidad de Granada
Materia
Learning strategies Strategies training Writing skills Metacognition Dialogue journals Estrategias de aprendizaje Formación de estrategías de aprendizaje Expresión escrita Metacognicion Diarios de aprendizaje interactivos
Date
2005-06Referencia bibliográfica
Oxbrow, G. Writing, reflection and learning – an interactive approach. Porta Linguarum, 4: 167-184 (2005). [http://hdl.handle.net/10481/29874]
Abstract
Much recent learner-centred research has addressed the role of direct and
indirect learning strategies in second language acquisition and production, as well as the
value of metacognitive awareness in writing skills development. We shall describe a
longitudinal project carried out with first-year Canarian university students focusing on
the effect of integrated training in metacognitive and socio-affective strategies applied
to EFL writing skills instruction. The use of dialogue journals, which reveal the frequency
of metacognitive and socio-affective strategies deployed by our learners and the value
of guided written reflection, will also be highlighted as both a quantitative and qualitative
research instrument. Mucha investigación reciente ha estado enfocada en el papel que juegan
las estrategias directas e indirectas en la adquisición y producción de una segunda
lengua, y el valor de metacognición en la expresión escrita. Vamos a describir un proyecto
longitudinal realizado con alumnos universitarios de primer curso que investiga el efecto
de una formación integrada en estrategias indirectas en el desarrollo de la expresión
escrita. Se destacará la utilización de diarios interactivos como instrumento de investigación
cuantitativa y cualitativa que revelan tanto la frecuencia de las estrategias de aprendizaje
empleadas por los alumnos como el valor de una reflexión guiada.