Writing, reflection and learning – an interactive approach Oxbrow, Gina Learning strategies Strategies training Writing skills Metacognition Dialogue journals Estrategias de aprendizaje Formación de estrategías de aprendizaje Expresión escrita Metacognicion Diarios de aprendizaje interactivos Much recent learner-centred research has addressed the role of direct and indirect learning strategies in second language acquisition and production, as well as the value of metacognitive awareness in writing skills development. We shall describe a longitudinal project carried out with first-year Canarian university students focusing on the effect of integrated training in metacognitive and socio-affective strategies applied to EFL writing skills instruction. The use of dialogue journals, which reveal the frequency of metacognitive and socio-affective strategies deployed by our learners and the value of guided written reflection, will also be highlighted as both a quantitative and qualitative research instrument. Mucha investigación reciente ha estado enfocada en el papel que juegan las estrategias directas e indirectas en la adquisición y producción de una segunda lengua, y el valor de metacognición en la expresión escrita. Vamos a describir un proyecto longitudinal realizado con alumnos universitarios de primer curso que investiga el efecto de una formación integrada en estrategias indirectas en el desarrollo de la expresión escrita. Se destacará la utilización de diarios interactivos como instrumento de investigación cuantitativa y cualitativa que revelan tanto la frecuencia de las estrategias de aprendizaje empleadas por los alumnos como el valor de una reflexión guiada. 2014-01-17T08:14:58Z 2014-01-17T08:14:58Z 2005-06 journal article Oxbrow, G. Writing, reflection and learning – an interactive approach. Porta Linguarum, 4: 167-184 (2005). [http://hdl.handle.net/10481/29874] 1697-7467 D.L.: GR 43-2004 http://hdl.handle.net/10481/29874 10.30827/Digibug.29874 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ open access Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Universidad de Granada