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Integrating collaborative concept mapping in case based learning
dc.contributor.author | Tifi, Alfredo | |
dc.date.accessioned | 2013-09-20T09:02:06Z | |
dc.date.available | 2013-09-20T09:02:06Z | |
dc.date.issued | 2013-03-12 | |
dc.identifier.citation | Tifi, A. (2013). Integrating collaborative concept mapping in case based learning. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 4(1), pp. 154–163. [http://hdl.handle.net/10481/28127] | es_ES |
dc.identifier.issn | 1989-9572 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10481/28127 | |
dc.description.abstract | Different significance of collaborative concept mapping and collaborative argumentation in Case Based Learning are discussed and compared in the different perspectives of answering focus questions, of fostering reflective thinking skills and in managing uncertainty in problem solving in a scaffolded environment. Marked differences are pointed out between the way concepts are used in constructing concept maps and the way meanings are adopted in case-based learning through guided argumentation activities. Shared concept maps should be given different scopes, as for example a) as an advance organizer in preparing a background system of concepts that will undergo transformation while accompanying the inquiry activities on case studies or problems; b) together with narratives, to enhance awareness of the situated epistemologies that are being entailed in choosing certain concepts during more complex case studies, and c) after-learning construction of a holistic vision of the whole domain by means of the most inclusive concepts, while scaffolded- collaborative writing of narratives and arguments in describing-treating cases could better serve as a source of situated-inspired tools to create-refine meanings for particular concepts. | es_ES |
dc.description.abstract | El mapeo conceptual y la argumentación colaborativa son utilizados en la estrategia de estudios de caso con la ayuda de andamiajes conceptuales. Se discute y comparan las respuestas que los estudiantes dan a las preguntas de enfoque, prestando atención a las habilidades de pensamiento reflexivo y el manejo de lo incierto en la resolución de problemas. Se observan marcadas diferencias entre la manera en que los conceptos son utilizados en la construcción de mapas conceptuales, y la manera en que los significados son apropiados durante la resolución de problemas mediante actividades guiadas de argumentación. Los mapas conceptuales compartidos pueden tener diferentes perspectivas, por ejemplo: a) como organizadores previos, que sirven de soporte, mediante el uso de un sistema de conceptos, para acompañar las actividades de indagación en la solución de problemas: b) junto a narrativas, permiten ampliar la toma de conciencia de la relación entre los conceptos utilizados, y las posiciones epistemológicas asumidas en la resolución de problemas y casos complejos, y c) para después de la experiencia de aprendizaje, como una visión holística del dominio (de conocimiento) completo, integran los conceptos más inclusivos, mientras se ayuda a la escritura en colaboración de narrativas y argumentos que describen y discuten los casos estudiados, este enfoque puede servir como una fuente de herramientas situadas de inspiración para desarrollar y refinar los significados de conceptos específicos. | es_ES |
dc.language.iso | eng | es_ES |
dc.publisher | Universidad de Granada | es_ES |
dc.rights | Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License | es_ES |
dc.subject | Generalized concept mapping | es_ES |
dc.subject | Bottom-up concpet mapping | es_ES |
dc.subject | Case-based learning (CBL) | es_ES |
dc.subject | Pre-concept | es_ES |
dc.subject | Scientific concept | es_ES |
dc.title | Integrating collaborative concept mapping in case based learning | es_ES |
dc.title.alternative | Estudio de caso y mapeo conceptual, un proceso colaborativo integrado | es_ES |
dc.type | journal article | es_ES |
dc.rights.accessRights | open access | es_ES |