• English 
    • español
    • English
    • français
  • FacebookPinterestTwitter
  • español
  • English
  • français
View Item 
  •   DIGIBUG Home
  • 2.-Revistas
  • Journal for Educators, Teachers and Trainers
  • Vol. 4.1 (2013)(Nº especial)
  • View Item
  •   DIGIBUG Home
  • 2.-Revistas
  • Journal for Educators, Teachers and Trainers
  • Vol. 4.1 (2013)(Nº especial)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Concept mapping and the fundamental problem of moving between knowledge structures

[PDF] vol04(1)_08_jett_kinchin.pdf (1.033Mb)
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/28125
ISSN: 1989-9572
Exportar
RISRefworksMendeleyBibtex
Estadísticas
View Usage Statistics
Metadata
Show full item record
Author
Kinchin, Ian M.
Editorial
Universidad de Granada
Materia
Complementary knowledge structures
 
Estructuras complementarias de conocimientos
 
Qualitative analysis
 
Análisis cualitativo
 
Structural transformation
 
Transformación estructural
 
Date
2012-12-29
Referencia bibliográfica
Kinchin, I. (2013). Concept mapping and the fundamental problem of moving between knowledge structures. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 4 (1), pp. 96–106. [http://hdl.handle.net/10481/28125]
Abstract
A concept map provides a ʻsnap shotʼ of a studentʼs understanding that is frozen in time by drawing it out on paper or on a computer screen. However, to represent the dynamic state of student learning, concept maps either need to emphasise dynamism (through the phrases that are chosen to act as links within the propositions that form the map), or need to be viewed as a single perspective on a more complex situation that can only be fully appreciated by considering movement between knowledge structures (e.g. through sequential mapping over time, or by indicating relationships between map structures that represent complementary learning contexts). The recognition of the importance of movement between knowledge structures needs careful management, whether teaching is conducted as a face-to-face activity or (increasingly) as a digital/online activity. Existing models of e-learning development (such as the TPACK model) can be modified to accommodate a multiple perspectives view. When the purpose of teaching is the promotion of studentsʼ ability to move between knowledge structures (rather than acquiring a single structure), the purpose of producing a concept map changes and becomes part of a wider dynamic process of learning, rather than providing a static record of what has already been learnt.
 
Un mapa conceptual ofrece una "instantánea" del entendimiento de un estudiante, la cual se congela en el tiempo al dibujarla sobre un papel o en una pantalla de ordenador. Sin embargo, para representar el estado dinámico del aprendizaje de los estudiantes, los mapas conceptuales necesitan enfatizar dinamismo (a través de las frases que son elegidas para actuar como enlaces dentro de las proposiciones que conforman el mapa), o necesitan ser vistos como una perspectiva única de una situación compleja que sólo puede ser apreciada en su totalidad al considerar el movimiento entre estructuras de conocimiento (por ejemplo, a través de la construcción de mapas secuenciales en el tiempo, o indicando las relaciones entre las estructuras del mapa que representan contextos de aprendizaje complementarias). El reconocimiento de la importancia del movimiento entre estructuras de conocimiento requiere un manejo cuidadoso, sea cual sea la enseñanza se lleve a cabo como una actividad cara-a-cara o (como ocurre cada vez más) como una actividad digital / en línea. Los modelos existentes de desarrollo de e-learning (tales como el modelo TPACK) pueden ser modificados para acomodar una vista de perspectivas múltiples. Cuando el propósito de la enseñanza es el fomento de la capacidad de los estudiantes para moverse entre las estructuras de conocimiento (en lugar de la adquisición de una sola estructura), el objetivo de producir un mapa conceptual cambia y se vuelve parte de un proceso dinámico de aprendizaje más amplio, en vez de proporcionar un registro estático de lo ya aprendido.
 
Collections
  • Vol. 4.1 (2013)(Nº especial)

My Account

LoginRegister

Browse

All of DIGIBUGCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectFinanciaciónAuthor profilesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectFinanciación

Statistics

View Usage Statistics

Servicios

Pasos para autoarchivoAyudaLicencias Creative CommonsSHERPA/RoMEODulcinea Biblioteca UniversitariaNos puedes encontrar a través deCondiciones legales

Contact Us | Send Feedback