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Música y reconstrucción ceremonial: El caso de la consueta de 1632 de la Abadía del Sacromonte

[PDF] Música y Ceremonia Capítulo.pdf (6.704Mb)
Identificadores
URI: https://hdl.handle.net/10481/107445
DOI: https://doi.org/10.36151/TLB_9788419071958
ISBN: 9788419071958
ISBN: 9788419071965
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Autor
Castillo Ferreira, Mercedes
Fecha
2022
Resumen
This chapter examines the relationship between music and ritual at the Sacromonte Abbey in Granada through the Consueta of 1632, an exceptionally detailed ceremonial book. It argues that sacred music cannot be fully understood without considering the ritual framework that shaped its meaning. Plainchant at the Abbey, subordinated to the rite, was conceived as an integral part of a broader symbolic system reinforced by Counter-Reformation ideals. The Consueta meticulously records gestures, movements, ornaments, and spatial arrangements, enabling unusually precise reconstructions of ceremonies. The research highlights that music, far from being autonomous, served as a liturgical vehicle of meaning and a manifestation of ecclesiastical power, paralleling the symbolic functions of courtly ritual. The theatricality of gestures, the Baroque symbolism, and the ceremonial choreography reveal the close interconnection between sound, space, and action. Comparison with the Caeremoniale Episcoporum (1600) and other sources illustrates both the local adaptation of Roman norms and the specificity of feasts such as those dedicated to Saint Cecilio or the Martyrs of Sacromonte. The analysis of sung Vespers demonstrates how the Consueta regulates not only the musical structure but also the physical disposition of participants, influencing tempo, accentuation, and vocal projection. This approach rescues interpretative aspects that remain hidden in a purely musical perspective. Overall, the 1632 Consueta stands as a privileged source for understanding the interaction between liturgy, music, and ritual, offering a unique perspective on the role of Sacromonte Abbey within the religious culture of early modern Spain.
 
Este capítulo analiza la relación entre música y ceremonial en la Abadía del Sacromonte de Granada a través de la Consueta de 1632, un documento excepcional por su minuciosidad. Se plantea que durante el Barroco, la música religiosa no puede comprenderse sin atender al contexto ritual que le otorgaba sentido. El canto llano en la Abadía, subordinado al rito, se concebía como parte integral de un entramado simbólico reforzado por la Contrarreforma. La Consueta recoge con gran detalle gestos, movimientos, ornamentos y disposiciones espaciales, lo que permite reconstruir ceremonias con una precisión inusual. La investigación muestra cómo la música, lejos de ser un elemento autónomo, funcionaba como vehículo de significación litúrgica y como expresión de poder en la sociedad eclesial, en paralelo a lo que ocurría en la corte. La teatralidad de los gestos, el simbolismo barroco y la coreografía ceremonial revelan la estrecha vinculación entre sonido, espacio y acción. La comparación con el Caeremoniale Episcoporum (1600) y otras fuentes demuestra la adaptación local de las normas romanas, así como la especificidad de festividades propias, como las dedicadas a San Cecilio o a los Mártires del Sacromonte. El análisis de las Vísperas cantadas ejemplifica cómo la Consueta regula tanto la estructura musical como la disposición corporal de los participantes, condicionando tempo, acentuación y proyección sonora. Este enfoque permite rescatar aspectos interpretativos invisibles en una lectura puramente musical. En suma, la Consueta de 1632 constituye una fuente privilegiada para comprender la interacción entre liturgia, música y ceremonial, y aporta una perspectiva singular sobre el papel de la Abadía del Sacromonte en la cultura religiosa de la España moderna.
 
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