Digital Reading and Reading Metacognition in Future Chilean Teachers
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Málaga
Materia
Reading Teacher training Reading metacognition Lectura Formación de docentes Metacognición lectora
Fecha
2025-06-25Referencia bibliográfica
Díaz Díaz, M., Echegoyen-Sanz, Y. & Martín Ezpeleta, A. (2025). Digital reading and reading metacognition in future Chilean teachers. Investigaciones Sobre Lectura, 20(1), 1-22. https://doi.org/10.24310/isl.20.1.2025.20265
Resumen
The increasing virtualisation of reading spaces has led to a proliferation of multimodal digital texts, which require readers
to be more active and perceptive, and to have a greater awareness of what they are reading. Therefore, it is essential to
explore how Chilean trainee teachers adapt their metacognitive strategies to these new reading formats. This quantitative
descriptive study examined the reading behaviour and metacognitive strategy perceptions of 146 future Chilean teachers
using two instruments: a questionnaire on self-perceived reading strategies and another on attitudes towards digital and
print reading. The results revealed a preference for digital reading for recreational purposes, as well as a high awareness
of problem-solving strategies. Significant correlations were found between attitudes towards academic reading and the
three metacognitive subscales, and between recreational print reading and overall metacognition. The results suggest that,
despite being digital natives, future teachers benefit more from reading on paper in terms of reading self-regulation. This
study provides evidence for the integration of training programmes incorporating specific metacognitive strategies for
digital media into initial teacher education. La creciente virtualización de los espacios de lectura ha generado la masificación de textos multimodales digitales que demandan
lectores más activos, perspicaces y conscientes de lo que leen, por lo que es clave explorar cómo el profesorado en formación chileno
adapta sus estrategias metacognitivas a estos nuevos formatos de lectura. Este estudio cuantitativo-descriptivo examinó el
comportamiento lector y la percepción de estrategias metacognitivas de 146 futuros docentes chilenos mediante la aplicación de dos
instrumentos: un cuestionario de autopercepciones de estrategias de lectura y otro de actitudes hacia la lectura digital e impresa. Los
resultados revelan una preferencia por la lectura digital con fines recreativos y una alta percepción de estrategias de resolución de
problemas. Se hallaron correlaciones significativas entre actitudes hacia la lectura académica y las tres subescalas metacognitivas,
mientras que la lectura recreativa impresa se relacionó también con la metacognición global. Los resultados sugieren que, aunque los
futuros docentes son nativos digitales, la lectura en papel fortalece más la autorregulación lectora. Este estudio aporta evidencia sobre
la necesidad de integrar programas de formación que incorporen estrategias metacognitivas específicas para soportes digitales en la
educación inicial de profesores.





