Inclusive Methodological Strategies for Students with Disabilities in Higher Education: Content Analysis through Scopus
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Granada
Materia
Methodological strategies Students with disabilities Educational inclusion Estrategias metodológicas Estudiantes con discapacidad Inclusión educativa
Fecha
2024-12-31Referencia bibliográfica
Cotán Fernández, A., Gallardo-López, J. A., & López-Noguero, F. (2024). Inclusive Methodological Strategies for Students with Disabilities in Higher Education: Content Analysis through Scopus. PUBLICACIONES, 54(2), 15–35. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v54i2.30488
Patrocinador
University of HuelvaResumen
Introduction: This content analysis explores the main methodological strategies that are
identified in the literature as inclusive, as well as their benefits and potentials for the learning of students with disabilities.
Method: A search was conducted in the Scopus database. Through the PRISMA methodology, the content analysis included 15 articles from the last 5 years (2019-2023) that met
the inclusion criteria. The data were analysed using an inductive system of categories and
codes.
Results: The results are organised in three blocks: 1) description of the analysed studies, 2)
analysis of strategies and resources that allow developing inclusive methodological strategies at university, and 3) identification of curricular adjustments and implementations for
students with disabilities.
Conclusions: The conclusions obtained indicate that, for the design of inclusive educational practices, it is necessary to opt for the use of diverse methodologies, active and
participatory strategies that focus on the student as the protagonist of learning, including
technological resources in the classroom to improve accessibility and personalise learning. Introducción: Este análisis de contenido analiza las principales estrategias metodológicas que se identifican en la literatura como inclusiva y cuáles son sus beneficios y potencialidades para el aprendizaje de los estudiantes con discapacidad.
Método: Se realizó una búsqueda en la base de datos Scopus. A través de la metodología PRISMA, el análisis de contenido incluyó 15 artículos de los últimos 5 años (2019-2023) que cumplían todos los criterios de inclusión. Los datos se analizaron a través de un sistema inductivo de categorías y códigos.
Resultados: Los resultados se organizan en tres bloques: 1. Descripción de los estudios analizados; 2. Análisis de estrategias y recursos que permitan desarrollar estrategias metodológicas inclusivas en la universidad, y; 3. Identificación de los ajustes e implementaciones curriculares para los estudiantes con discapacidad.
Conclusiones: Las conclusiones obtenidas indican que, para el diseño de prácticas educativas inclusivas, se debe optar por el uso metodologías diversas, estrategias activas y participativas que ponen el foco de atención en el estudiante como protagonista del aprendizaje, incluyendo recursos tecnológicos en las aulas para mejorar la accesibilidad y personalizar el aprendizaje.