Instrument validation by expert review for public policies of gender equity in the educational system
Metadatos
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Universidad de Granada
Materia
Educational system Public policies Gender equity Aiken V statistical test Expert review Sistema educativo Políticas públicas Equidad de género V de Aiken Juicio de expertos
Fecha
2025Referencia bibliográfica
Riveros Santa, Francy Angelica y Vásquez Rodríguez, Karol Marcela. Instrument validation by expert review for public policies of gender equity in the educational system. Journal for Educators, Teachers and Trainers JETT, Vol.16(1);ISSN:1989-9572
Patrocinador
Secretary of Education for the Bogota District; University of Antonio Nariño – Bogota. ColombiaResumen
The purpose of this article is to socialize the validation process carried out by expert review associated with the research on the design and evaluation of gender equity public policies for the City of Bogota District Educational System. Three instruments were validated, containing a total of twenty-seven items distributed in three phases: exploration, evaluation, and construction. Nine experts participated in the process, evaluating four criteria on a five-point Likert scale for each item: sufficiency, clarity, coherence, and relevance. The reliability measurements were carried out using the Aiken V statistical test. The results led to the adjustment of seven items that obtained values lower than 0.8, particularly in the clarity and sufficiency criteria, aiming to improve the instruments that will be submitted to the first educational community group. El propósito de este artículo consiste en socializar el proceso de validación efectuado por juicio de expertos en el marco de la
investigación diseño y evaluación de políticas públicas en equidad de género para el sistema educativo distrital de la ciudad de
Bogotá. Se validaron 3 instrumentos, los cuales contienen un total de 27 ítems distribuidos en 3 fases: exploración, evaluación y
construcción. En el proceso participaron 9 expertos, quienes evaluaron por ítem 4 criterios: suficiencia, claridad, coherencia y
relevancia en una escala tipo Likert de 1 a 5. La medición de la confiabilidad se realizó a través de la prueba estadística V de Aiken.
Los resultados permitieron ajustar 7 ítems que obtuvieron valores inferiores a 0,8 particularmente en los criterios de claridad o
suficiencia; esto con el fin de mejorar los instrumentos que serán sometidos a un primer grupo de la comunidad educativa.





