Prediction of intention to practice leisure-time physical activity according to the learning climate and self-determined motivation in physical education
Metadata
Show full item recordAuthor
Baena Extremera, Antonio; Granero Gallegos, A; Ortiz Camacho, María Del Mar; Fernández Baños, Raul; Escaravajal Rodríguez, J. C.Editorial
Colegio Oficial de Profesores y Licenciados en Educación Física de Andalucía
Date
2019Referencia bibliográfica
Baena Extremera, A., Granero Gallegos, A., Ortiz Camacho, M. d. M., Baños, R., & Escaravajal Rodríguez, J. C. (2019). Prediction of intention to practice leisure-time physical activity according to the learning climate and self-determined motivation in physical education. Habilidad Motriz: revista de ciencias de la actividad física y del deporte, 52, 63-72. ISSN 1132-2462
Abstract
El objetivo de este trabajo fue conocer la relación de predicción de la
intención de práctica de actividad física en tiempo libre según el apoyo
a la autonomía y la motivación en Educación Física. La muestra estuvo
compuesta por 1298 estudiantes de educación secundaria de centros
de Andalucía, España. Como instrumentos se utilizaron las versiones
españolas adaptadas a la Educación Física del Learning Climate Quetionarire, Sport Motivation Scale e Intention to partake in leisure-time
physical activity. Para el análisis de los datos se realizó un modelo de
ecuaciones estructurales. Como principales resultados resalta que el
apoyo a la autonomía predice fundamentalmente la motivación intrínseca y que ésta es la que más influye en la intención de práctica de actividad física en tiempo libre. Los resultados de este trabajo son relevantes
de cara a la organización de la docencia a nivel metodológico por parte
del profesorado de Educación Física, así como en la promoción de un
estilo de vida activo entre los adolescentes. The aim of this study was to determine the relationship between prediction
of students’ intention to practice physical activity in their leisure time and
motivation and autonomy support received in physical education classes.
The sample consisted of 1298 high school students in Andalusia, Spain.
The instruments used were the Spanish versions adapted to Physical
Education of the Learning Climate Questionnaire, the Sport Motivation
Scale and Intention to Partake in Leisure-time Physical Activity. To analyze
the data, a structural equation model was conducted. The main findings
highlighted that autonomy support essentially predicts intrinsic motivation
and this is the greatest influence on the intention to practice physical activity in leisure time. The results of this study are relevant for Physical
Education teachers’methodological organization of their classes, as well
as promoting an active lifestyle among adolescents