Do students know basic legal vocabulary? Gender and educational differences in Spain and Latin America
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Ramírez Miranda, Durga; Orozco Gómez, Patricia; Martín Ezpeleta, Antonio; Barrientos Báez, AlmudenaEditorial
Universidad de Málaga
Materia
Legal lexicon Legal competence Education Civic competence University Léxico legal Competencia legal Educación Competencia ciudadana Universidad
Fecha
2024-12-27Referencia bibliográfica
Ramírez Miranda, D., Orozco Gómez, P., Martín Ezpeleta, A. & Barrientos Báez, A. (2024). Do students know basic legal vocabulary? Gender and educational differences in Spain and Latin America Investigaciones Sobre Lectura, 19(2), 132-154. https://doi.org/10.24310/isl.19.2.2024.20987
Resumen
This study examines the knowledge of the fundamental legal terminology among university students in Spain and Latin America, with
a particular focus on the influence of gender and academic discipline. A quantitative, cross-sectional, non-experimental design was
employed, with data collected from 850 students at universities in Spain, Peru, Chile, Argentina and Colombia. The analysis employed
Student’s t-tests and ANOVA to examine the influence of variables such as gender and academic area on knowledge of the legal
lexicon. The findings indicated that males exhibited a notable superiority in their comprehension of technical terminology, exemplified
by terms such as “exonerate” and “habeas corpus.” Conversely, females demonstrated a proclivity for practical terminology, as
evidenced by their superior understanding of terms such as “tenant.” Similarly, students of law and economics exhibited the highest
level of proficiency in legal lexis, in contrast to the lower scores observed in arts disciplines. These differences reflect both the influence
of an individual’s educational background and possible cultural biases and prior exposure to specialised lexis. Social studies scores are
low, while arts studies scores are below average. The study highlights the importance of integrating legal lexical learning into
educational programmes to foster more inclusive and robust citizenship skills. Further research using longitudinal approaches and more
representative samples is recommended to address the limitations of the design and context of this research. Este estudio analiza el conocimiento del léxico legal básico entre estudiantes universitarios de España y América Latina, examinando
diferencias por sexo y tipo de estudios. Se aplicó un diseño cuantitativo, transversal y no experimental, recopilando datos de 850
estudiantes de universidades en España, Perú, Chile, Argentina y Colombia. El análisis incluyó pruebas t de Student y ANOVA para
comparar el conocimiento del léxico legal en función de variables como género y área académica. Los resultados revelaron que los
hombres obtuvieron puntuaciones significativamente más altas en términos técnicos como exonerar y habeas corpus, mientras que las
mujeres destacaron en términos prácticos como arrendatario. Asimismo, los estudiantes de Derecho y Económicas demostraron el
mayor dominio del léxico legal, en contraste con los puntajes más bajos registrados en disciplinas artísticas. Estas diferencias reflejan
tanto la influencia del contexto educativo como posibles sesgos culturales y de exposición previa al léxico especializado. Ciencias
sociales puntúa bajo y estudios artísticos no llega a la media. El estudio subraya la importancia de integrar el aprendizaje del léxico
legal en los programas educativos para fomentar competencias ciudadanas más inclusivas y robustas. Se recomienda ampliar la
investigación mediante enfoques longitudinales y muestras más representativas para abordar las limitaciones del diseño y contexto del
presente trabajo.
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