@misc{10481/103567, year = {2024}, month = {12}, url = {https://hdl.handle.net/10481/103567}, abstract = {This study examines the knowledge of the fundamental legal terminology among university students in Spain and Latin America, with a particular focus on the influence of gender and academic discipline. A quantitative, cross-sectional, non-experimental design was employed, with data collected from 850 students at universities in Spain, Peru, Chile, Argentina and Colombia. The analysis employed Student’s t-tests and ANOVA to examine the influence of variables such as gender and academic area on knowledge of the legal lexicon. The findings indicated that males exhibited a notable superiority in their comprehension of technical terminology, exemplified by terms such as “exonerate” and “habeas corpus.” Conversely, females demonstrated a proclivity for practical terminology, as evidenced by their superior understanding of terms such as “tenant.” Similarly, students of law and economics exhibited the highest level of proficiency in legal lexis, in contrast to the lower scores observed in arts disciplines. These differences reflect both the influence of an individual’s educational background and possible cultural biases and prior exposure to specialised lexis. Social studies scores are low, while arts studies scores are below average. The study highlights the importance of integrating legal lexical learning into educational programmes to foster more inclusive and robust citizenship skills. Further research using longitudinal approaches and more representative samples is recommended to address the limitations of the design and context of this research.}, abstract = {Este estudio analiza el conocimiento del léxico legal básico entre estudiantes universitarios de España y América Latina, examinando diferencias por sexo y tipo de estudios. Se aplicó un diseño cuantitativo, transversal y no experimental, recopilando datos de 850 estudiantes de universidades en España, Perú, Chile, Argentina y Colombia. El análisis incluyó pruebas t de Student y ANOVA para comparar el conocimiento del léxico legal en función de variables como género y área académica. Los resultados revelaron que los hombres obtuvieron puntuaciones significativamente más altas en términos técnicos como exonerar y habeas corpus, mientras que las mujeres destacaron en términos prácticos como arrendatario. Asimismo, los estudiantes de Derecho y Económicas demostraron el mayor dominio del léxico legal, en contraste con los puntajes más bajos registrados en disciplinas artísticas. Estas diferencias reflejan tanto la influencia del contexto educativo como posibles sesgos culturales y de exposición previa al léxico especializado. Ciencias sociales puntúa bajo y estudios artísticos no llega a la media. El estudio subraya la importancia de integrar el aprendizaje del léxico legal en los programas educativos para fomentar competencias ciudadanas más inclusivas y robustas. Se recomienda ampliar la investigación mediante enfoques longitudinales y muestras más representativas para abordar las limitaciones del diseño y contexto del presente trabajo.}, publisher = {Universidad de Málaga}, keywords = {Legal lexicon}, keywords = {Legal competence}, keywords = {Education}, keywords = {Civic competence}, keywords = {University}, keywords = {Léxico legal}, keywords = {Competencia legal}, keywords = {Educación}, keywords = {Competencia ciudadana}, keywords = {Universidad}, title = {Do students know basic legal vocabulary? Gender and educational differences in Spain and Latin America}, doi = {10.24310/isl.19.2.2024.20987}, author = {Ramírez Miranda, Durga and Orozco Gómez, Patricia and Martín Ezpeleta, Antonio and Barrientos Báez, Almudena}, }