On the relationship between EFL teachers’ interpersonal variables and their students’ mental health and willingness to communicate
Metadata
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Yao, YaoEditorial
Universidad de Granada
Materia
teachers’ interpersonal variables willingness to communicate mental health variables interpersonales de los profesores disposición a comunicarse salud mental
Date
2025-01-28Referencia bibliográfica
Yao, Y. (2025). Sobre la relación entre las variables interpersonales de los profesores y la salud mental y la voluntad de comunicarse de los estudiantes. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, (43), 29–45. https://doi.org/10.30827/portalin.vi43.29348
Abstract
This research investigated the relationship between teachers’ interpersonal
variables and EFL students’ willingness to communicate and their mental health. The statistical
population of the research was 301 students in different grades and universities. In
order to collect the required data, the researchers used standard mental health, willingness to
communicate, and teachers’ interaction questionnaires. The collected data were analyzed by
SEM statistical analyses to investigate the relationship between the variables. The findings
showed that there was a positive and significant relationship between teachers’ interpersonal
variables and EFL students’ willingness to communicate and mental health. Interpersonal
variables of teachers predict 73% of changes in students’ willingness to communicate
and 63% of changes in students’ mental health. The findings of the study emphasized that
EFL teachers’ immediacy behaviors empower students, leading to sustained attention and
increased interpersonal interaction. This positively influences students’ mental health and
willingness to communicate. In addition, language learners’ willingness to communicate is
influenced by communication apprehension, self-perceived competence, and emotional intelligence.
These factors play a role in shaping the dynamics between teachers and students,
impacting mental health and communication willingness. These findings have significant
pedagogical implications in an EFL setting. EFL teachers utilize interpersonal projection as a
discourse strategy to enhance students’ willingness to communicate. This perspective aligns
with a systemic-functional approach, emphasizing the impact of teacher communication on
student engagement. The relationship between EFL learners’ emotional intelligence and their
willingness to communicate is significant. Teachers should focus on emotional intelligence
correlated with communication dynamics, influencing students’ openness to engage in language
learning activities. Esta investigación investigó la relación entre las variables interpersonales de
los profesores y la disposición a comunicarse de los estudiantes de inglés como lengua extranjera
(EFL, por sus siglas en inglés) y su salud mental. La población estadística de la
investigación fue de 301 estudiantes de diferentes grados y universidades. Para recopilar los
datos necesarios, los investigadores utilizaron cuestionarios estándar de salud mental, disposición
a comunicarse e interacción de profesores. Los datos recopilados fueron analizados mediante análisis estadísticos SEM para investigar la relación entre las variables. Los hallazgos
mostraron que había una relación positiva y significativa entre las variables interpersonales
de los profesores y la disposición a comunicarse y la salud mental de los estudiantes
de EFL. Las variables interpersonales de los profesores predicen el 73% de los cambios en
la disposición a comunicarse de los estudiantes y el 63% de los cambios en la salud mental
de los estudiantes. Los resultados del estudio enfatizaron que los comportamientos de inmediatez
de los profesores de EFL empoderan a los estudiantes, lo que lleva a una atención sostenida
e interacción interpersonal aumentada. Esto influye positivamente en la salud mental
y la disposición a comunicarse de los estudiantes. Además, la disposición a comunicarse de
los aprendices de idiomas está influenciada por la aprensión comunicativa, la competencia
autopercibida y la inteligencia emocional. Estos factores juegan un papel en la formación de
la dinámica entre profesores y estudiantes, impactando en la salud mental y la disposición a
comunicarse. Estos hallazgos tienen implicaciones pedagógicas significativas en un entorno
de EFL. Los profesores de EFL utilizan la proyección interpersonal como estrategia discursiva
para mejorar la disposición a comunicarse de los estudiantes. Esta perspectiva se alinea
con un enfoque sistémico-funcional, enfatizando el impacto de la comunicación del profesor
en la participación del estudiante. La relación entre la inteligencia emocional de los aprendices
de EFL y su disposición a comunicarse es significativa. Los profesores deben centrarse
en la inteligencia emocional correlacionada con la dinámica de la comunicación, influyendo
en la disposición de los estudiantes a participar en actividades de aprendizaje de idiomas.