Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 13,2 (2009) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7224

Title: La experiencia del PISA en Alemania: Recepción, reformas recientes y reflexiones sobre un sistema educativo en cambio
Other Titles: The experience of PISA in Germany: reception, recent reforms and reflexions about a changing educational system
Authors: Kotthoff, Hans-Georg
Pereyra-García Castro, Miguel
Issue Date: 19-Jan-2011
Abstract: Este estudio introductorio al monográfico ofrece un mapa de los contenidos y temáticas abordadas por los estudios seleccionados entre la producción científica aparecida en Alemania sobre el PISA desde 2001 hasta 2008. El estudio incluye una descripción analítica del actual sistema educativo alemán y un análisis de los cambios que se han ido introduciendo después del “shock” de PISA, dedicando especial atención a las cuestiones a la descentralización y autonomía de las escuelas y la evaluación externa y monitorización del sistema educativo. Finalmente, se reflexiona críticamente sobre los desafíos que PISA plantea en una nación de fuerte tradición cultural y educativa y grande comunidad académica en el campo de la educación, ejemplificando la vigencia de la ambivalente cuestión alemana de la Bildung (formación) en el actual contexto de cambio de los sistemas educativos ante las sociedades basadas en el conocimiento.
This introductory study for the monograph on PISA in Germany provides a map of the contents and thematics addressed by the selection of works gathered from the scientific production published in Germany on the PISA from 2001 to 2008. This paper includes an analytical description of the current German educational system and an analysis of the changes that have been introduced after the "PISA shock", with a particular focus on the issues of decentralization and autonomy of schools and external evaluation and monitoring of its educational system. Finally, we reflect critically on some challenges posed by PISA on a distintive cultural nation with a strong tradition on educational matters and a large academic community in the field of education, exemplifying the role played by the concept and ideal of the ambivalent German question of Bildung in the current context of changing educational system in order to confront the needs of knowledge-based societies.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev132ed;132
Keywords: Sistema educativo alemán
German educational system
Reformas educativas en Alemania antes y después de PISA
Descentralización y autonomía de la educación
Evaluation externa y monitorización del sistema educativo alemán
Bildung (formación) y Allgemeinbildung (formación general)
Pedagogía académica alemana
PISA y educación en las sociedades basadas en el conocimiento
Bildung and PISA in knowledge-based societies
German academic community in education
External evaluation and monitoring of the German educational system
Descentralization and autonomy of schools
Educational reforms in Germany before and after PISA
URI: http://hdl.handle.net/10481/7224
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 13,2 (2009)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev132ed.pdf512.78 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada