Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen_12 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/48174

Title: Estudio comparativo de la estimación de cantidades continuas que hacen los estudiantes de secundaria y futuros maestros
Other Titles: Comparative Study of High School Students and Prospective Primary Teachers´ Estimation Skills of Continuous Quantities
Authors: Castillo Mateo, Jesús Jorge
Segovia Alex, Isidoro
Molina, Marta
Issue Date: Sep-2017
Abstract: Presentamos un estudio en el que se analizan los resultados y los procesos empleados en tareas de estimación de cantidades continuas de longitud, superficie, capacidad y masa, por estudiantes de tercero de Educación Secundaria Obligatoria (ESO) y estudiantes universitarios del Grado de Educación Primaria. Los resultados ponen de manifiesto que no hay diferencias entre ambos grupos de sujetos. Los participantes son buenos estimadores en el caso de las magnitudes longitud y superficie pero subestiman en capacidad y masa. No se detectan grandes diferencias en los procesos y estrategias empleados, salvo un uso mayor y más efectivo del empleo de fórmulas por los futuros maestros.
In this paper we analyze the results and processes used by third-year secondary students and prospective elementary teachers in estimation tasks of continuous quantities of length, surface, capacity and mass. The results show no differences between both groups of students. Both are good estimators of length and surface but underestimate capacity and mass. No big differences are detected in the processes and strategies used, except a higher and more effective use of formulas in the case of prospective teachers.
Series/Report no.: PNA;12(1)
Keywords: Capacidad
Estimación
Longitud
Masa
Superficie
Area
Capacity
Estimation
Length
Mass
URI: http://hdl.handle.net/10481/48174
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Castillo Mateo, J. J.; Segovia Alex, I.; Molina, M. Estudio comparativo de la estimación de cantidades continuas que hacen los estudiantes de secundaria y futuros maestros. PNA, 12 (1): 43-59 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/48174]
Appears in Collections:Volumen_12

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Castillo-Mateo2017PNA12(1)Estudio.pdf2.29 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada