Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 4 (2013) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/46078

Title: Educación para la paz e interculturalidad en ESO: Gandhi, el cine y la música
Other Titles: Education for Peace and Cultural Diversity in ESO (Compulsory Secondary Education): Gandhi, Cinema and Music
Authors: Maldonado Manso, María Pilar
Issue Date: Mar-2013
Abstract: El presente trabajo se centra en la figura de Gandhi como un ejemplo de lucha pacífica para alcanzar objetivos y resolver conflictos sociales. Alumnos bilingües de segundo curso de Educación Secundaria Obligatoria (ESO) (13 – 14 años) han conocido la biografía de Gandhi a través del visionado de la película sobre su vida y han realizado varias tareas sobre ella. Todas estas actividades de tutoría se han organizado en una webquest, que incluye un análisis de la banda sonora original del film. Esta intervención se ha planteado desde el enfoque de la interculturalidad y la integración social, integrando el uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Todos los estudiantes han desarrollado muchas competencias básicas y otras habilidades necesarias para ser en el futuro adultos responsables y autosuficientes.
This study focuses on Gandhi’s life as an example of a peaceful struggle to achieve objectives and to solve social conflicts. Bilingual secondyear ESO (Educación Secundaria Obligatoria/ Compulsory Secondary Education) students (13 – 14 years old) were acquainted with Gandhi’s biography through watching a film about his life and carried out several task based on it. These tutored activities were organized around a webquest and included an analysis of the original soundtrack of the movie. This research was conducted taking into account cultural diversity and social integration by using communication and information technologies (CIT). All students developed many key competences and other skills necessary for them to become responsible and self-confident adults in the future.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Desarrollo, Educación, Diversidad y Cultura: análisis interdisciplinar" (HUM742).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Actividades de tutoría
Enseñanza bilingüe
Tecnologías de la información y la comunicación (TICs)
Cine
Música
Competencias básicas
Tutorship activities
Bilingual education
Communication and information technologies (CITs)
Cinema
Music
Key competences
URI: http://hdl.handle.net/10481/46078
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Maldonado Manso, M.P. Educación para la Paz e Interculturalidad en ESO: Gandhi, el cine y la música. DEDiCA, 4: 329-342 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/46078]
Appears in Collections:DEDiCA, 4 (2013)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
19 - Maria Pilar Maldonado Manso.pdf229.19 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada