Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 6 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/46000

Title: La inteligencia emocional en el aprendizaje de los alumnos de enseñánzas de régimen especial en los conservatorios
Other Titles: Emotional intelligence in the learning of pupils of Special Regime Teaching in Music Conservatoires
Authors: Sastre Morcillo, Patricia María
Issue Date: Mar-2014
Abstract: A pesar de la sociedad de bienestar en la que estamos insertos, y medios y oportunidades de las que disponemos, observamos una sociedad asolada por el estrés e insatisfecha en la consecución de sus objetivos. La inteligencia académica no puede solucionar a menudo problemas que nos impiden ser felices en nuestra vida. Existe un tipo de inteligencia distinta a la racional, que influye más significativamente en determinadas y constantes situaciones de la vida, esta es la denominada por Goleman como inteligencia emocional. En este artículo se realiza una reflexión sobre la inteligencia emocional en la educación musical de las enseñanzas de régimen especial en los conservatorios, basándonos en diferentes estudios que muestran la utilidad, necesidad y posibilidades de mejorar el rendimiento a través de las habilidades de autoconocimiento, autocontrol, empatía, sociabilidad y automotivación.
Despite the fact that we live in a welfare society, full of means and opportunities at hand, around us we can see a society besieged by stress and unsatisfied in achieving its aims. Often, academic intelligence cannot solve the problems preventing us from being happy in our lives. There is an intelligence different from the rational one, which has a stronger influence in specific and constant situations of our lives: it is emotional intelligence, as named by Goleman. This article reflects on emotional intelligence applied to musical training in special subjects in conservatories, based on different surveys showing the efficiency, need for and possibilities of improving pupils’ performance by using their abilities for self-knowledge, self-control, empathy, sociability and self-motivation.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Desarrollo, Educación, Diversidad y Cultura: análisis interdisciplinar" (HUM742).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Inteligencia emocional
Educación
Música
Emotional intelligence
Education
Music
URI: http://hdl.handle.net/10481/46000
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Sastre Morcillo, P.M. La inteligencia emocional en el aprendizaje de los alumnos de enseñánzas de régimen especial en los conservatorios. DEDiCA, 6: 187-198 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/46000]
Appears in Collections:DEDiCA, 6 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
12 - Patricia Mª Sastre Morcillo.pdf110.61 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada