Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._20, 2 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/42591

Title: El contexto neoliberal en el alcance de la equidad propuesta por las políticas europeas de proficiencia lingüística: el caso del español en el sistema educativo sueco
Other Titles: Neoliberal contexts in the achievement of the equity proposed by European policies of language proficiency: The case of Spanish in Swedish education system
Authors: Rottenberg, Débora
Francia, Guadalupe
Issue Date: 2016
Abstract: El propósito de este artículo es analizar y discutir las posibilidades de una implementación equitativa de las políticas europeas de proficiencia lingüística en contextos de políticas educativas de corte neoliberal. Se parte de las recomendaciones de la UE en materia de políticas de proficiencia lingüística para analizar, tomando como eje las diferentes formas de libertad de elección, los principales documentos que rigen la política educativa sueca así como la praxis concreta de los diferentes actores involucrados en la enseñanza y el aprendizaje de español como lengua extranjera. Se concluye que el sistema educativo neoliberal vigente en Suecia no favorece el alcance de las recomendaciones de equidad propuestas por la UE. Esto se explica por el aumento de la libertad de elección por parte de diversos actores, lo que ha creado un estado de inestabilidad y desigualdad en las condiciones de implementación de las políticas europeas de multilingüismo.
The purpose of this article is to analyze and discuss the possibilities of an equitative implementation of the European policies of language proficiency in the context of neoliberal education policies. With the EU recommendations about language proficiency policies as starting point, the main documents governing the Swedish educational policy as well as the concrete practices of the different actors involved in the teaching and learning of Spanish as a foreign language are analyzed. This is done by taking as an axis the different forms of freedom of choice. It is shown that the current neoliberal educational system in Sweden does not favor the implementation of the recommendations of equity proposed by the EU. This is explained by the increasing freedom of choice by various actors, which has created a state of instability and inequality in the conditions of implementation of European policies on multilingualism.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada.
Series/Report no.: rev202COL20;
Keywords: Política educativa
Equidad
Neoliberalismo
Libertad de elección
Políticas europeas de proficiencia lingüística
Education policy
Equity
Neoliberalism
Free choice
European policies of language proficiency
URI: http://hdl.handle.net/10481/42591
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Rottenberg, D.; Francia, G. El contexto neoliberal en el alcance de la equidad propuesta por las políticas europeas de proficiencia lingüística: el caso del español en el sistema educativo sueco. Profesorado, 20(2): 366-380 (2016).[http://hdl.handle.net/10481/42591]
Appears in Collections:Vol._20, 2 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Rev202col20.pdf344.62 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada