Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura >
DDLL - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/41178

Title: El código visual en español como lengua extranjera: aspectos semióticos y didácticos
Other Titles: The visual code in Spanish as a foreign language: semiotic and didactic aspects
Authors: Níkleva, Dimitrinka G.
Peyovic, Anjelka
Issue Date: Dec-2015
Abstract: La presente investigación pretende concienciar en mayor grado sobre la importancia de la comunicación no verbal en la didáctica del español como lengua extranjera (ELE) y en concreto, del código visual. Se parte de la hipótesis de que la enseñanza de estos contenidos no corresponde a una programación didáctica por niveles, sino que más bien es ocasional y arbitraria. Para llevar a cabo la investigación se elaboró un cuestionario sobre el código visual en ELE con imágenes, cuya lectura o interpretación requiere el conocimiento de múltiples códigos semióticos que actúan simultáneamente. El cuestionario fue contestado por 115 alumnos en total: 92 de origen serbio y 23 anglohablantes. Los resultados confirman la hipótesis principal, o sea, que el nivel de español no muestra relación de dependencia significativa con la mayoría de las variables estudiadas.
This study aims to spread greater awareness of the importance of non-verbal communication and particularly of the visual code in the teaching of Spanish as a foreign language. It is based on the hypothesis that the teaching of this content does not fit into a set syllabus structured by levels, but rather is random and arbitrary. To conduct the study, a questionnaire was drawn up on the visual code in ELE containing images whose reading or interpretation required knowledge of multiple semiotic codes which act simultaneously. The questionnaire was answered by 115 students in total: 92 of Serbian origin and 23 English speakers. The results confirm the main hypothesis: that the level of Spanish has no significant relationship of dependence with most of the variables studied.
Sponsorship: 1) Proyecto de investigación “Pan-European Task Activities for Language Learning (PETALL)”, código: 530863-LLP-2012-NL-KA2-KA2MP. Programa: Lifelong Learning Programme (LLP), Unión Europea.
2) El proyecto de investigación 178014 Dinamika struktura srpskog jezika, financiado por el Ministerio de Educación, Ciencia y Desarrollo Tecnológico de la República de Serbia.
Publisher: Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de Letras
Keywords: Código visual
Texto
Imagen
Español como lengua extranjera
Visual code
Text
Image
Spanis as a foreign language
URI: http://hdl.handle.net/10481/41178
ISSN: 0718-5758
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Níkleva, Dimitrinka G.; Pejovic, A. El código visual en español como lengua extranjera: aspectos semióticos y didácticos. Onomázein, 32: 275-287 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/41178]
Appears in Collections:DDLL - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Nikleva_CodigoVisual.pdf1.54 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada