Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._19, 3 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39920

Title: Matemáticas escolares y cambio curricular (1945-2014). El caso de los números racionales
Other Titles: School mathematics and curriculum change (1945-2014). The case of rational numbers
Authors: Castro-Rodríguez, Elena
Lupiáñez, José Luis
Ruiz-Hidalgo, Juan F.
Rico Romero, Luis
Díez Lozano, Ángel
Issue Date: 2015
Abstract: En este artículo se presenta un análisis descriptivo y comparativo de cuatro programas de matemáticas que han estado vigentes en España desde 1945 hasta 2014. Este estudio diacrónico se centra en analizar el tratamiento de las matemáticas en cada uno de ellos y se aborda tomando como referencia el sistema de los números racionales, mediante el método del análisis de contenido. Las semejanzas y diferencias entre los cuatro programas ponen de manifiesto énfasis, prioridades y concepciones del currículo escolar de matemáticas en momentos muy distintos en nuestro país.
This paper presents a descriptive and comparative analysis of four math programs that have been into effect in Spain from 1945 to 2014. This diachronic study focuses on the analysis of treatment of mathematics in each of them, with the rational numbers like benchmark and by using a content analysis method. The similarities and differences among the four programs show emphasis, priorities and conceptions of the school mathematics curriculum at different times in our country.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Cambio curricular
Currículo de matemáticas
Educación obligatoria
Estudio diacrónico
Sistema de los números racionales
Curriculum change
Mathematics Curriculum
Compulsory education
Diachronic study
Rational numbers
URI: http://hdl.handle.net/10481/39920
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Castro-Rodríguez, E.; et al. Matemáticas escolares y cambio curricular (1945-2014). El caso de los números racionales. Profesorado, 19(3): 420-438 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/39920]
Appears in Collections:Vol._19, 3 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
44625-134833-1-PB.pdf469.33 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada