Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._19, 3 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39899

Title: Factores de riesgo del abandono escolar desde la perspectiva del Profesorado de educación secundaria obligatoria en Andalucía (España)
Other Titles: Risk factors of early high school dropout: Andalusia middle school teachers’ perspective
Authors: González Losada, Sebastián
García Rodríguez, María Pilar
Ruiz Muñoz, Francisco
Muñoz Pichardo, Juan Manuel
Issue Date: 2015
Abstract: El abandono escolar temprano (AET), supone un importante problema social al que hay que hacer frente. La Unión Europea marca como meta para 2020 situar la proporción de abandonos prematuros de la educación y formación por debajo del 10 % (Consejo de la Unión Europea, 2009). España es uno de los países de la Unión con una de las tasas más altas (en 2013 era del 23,6%) agravándose en algunas comunidades, como en el caso de Andalucía -tasa en torno al 28%- (INE, 2015). El presente artículo recoge los resultados del proyecto “Alumnado en riesgo de abandono” desarrollado en dicha comunidad. Analizamos los factores de riesgo de abandono escolar que el profesorado de esta comunidad identifica respecto al rendimiento académico, grado de compromiso y actitudes del alumnado en relación al estudio y comportamiento en el aula. La metodología empleada ha sido de carácter mixto, aunque en este trabajo presentamos los resultados de los análisis cuantitativos de los datos obtenidos mediante un cuestionario aplicado a una muestra representativa de 283 profesores/as. El valor de este estudio reside en haber logrado una radiografía, desde la visión del profesorado, de los posibles factores de riesgo de abandono en la población de alumnos de secundaria andaluces. Conocer dichos riesgos, nos va a permitir plantear medidas de prevención e intervención.Los mayores riesgos identificados, respecto al alumnado que tiene más probabilidad de abandonar prematuramente, son: tener dificultades en las materias instrumentales (matemáticas, lengua,…), no gustarles lo que trabajan en el instituto, bajos niveles de compromiso con el estudio y mostrar comportamientos inadecuados en el aula.
High school dropout represents an important social issue, which governments and social institutions should face up. European Union countries have committed to reducing the average share of early school leavers to less than 10% by 2020 (European Union Commission, 2009). Spain has one of the highest dropouts’ rates of EU, being worse in some of Spain’s regions. This is the case of Andalusia community, which has around a 28% of early school leavers (INE, 2015) In the present work we describe some results of the research project “Students at risk for school dropout” which has been developed in Andalusia Community Spain. We used mixed methods, although in this work we only present quantitative results obtained through questionnaires, administered to 283 teachers (which is a representative sample). The value of this study lies in the fact that we have mapped the reality of secondary students in Andalusia (Spain), identifying risk factors. This research has also provided us with a range of aspects that could help us tackle and prevent early dropout. We analyzed risk factors identified by Middle School Teachers in several areas: academic performance, degree of commitment, attitudes and interest in school, and classroom behavior. Our main goal has been to study in depth, which are the most important risk factors, to establish new lines of action to decrease these data and prevent new cases. We conclude that the main risk factors are: difficulties in critical subjects (mathematics, language,…), dislike studying, low engagement and inappropriate classroom behavior.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Estudiantes en riesgo de abandono
abandono escolar temprano
abandono escolar temprano, Educación Secundaria Obligatoria
profesorado
causas
Students at risk
early school leavers
Compulsory Secondary Education
teachers
risk factors
URI: http://hdl.handle.net/10481/39899
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: González Losada, S.; et al. Factores de riesgo del abandono escolar desde la perspectiva del Profesorado de educación secundaria obligatoria en Andalucía (España). Profesorado, 19(3): 226-245 (2015). []
Appears in Collections:Vol._19, 3 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
43646-132167-1-SM.pdf851.64 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada