Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._19, 3 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39816

Title: Los centros escolares y su contribución a paliar el desenganche y abandono escolar
Other Titles: Schools and their contribution to mitigate the disengaging and early school leaving
Authors: González González, María Teresa
Issue Date: 2015
Abstract: El artículo ofrece una síntesis de aportaciones teóricas y de investigación recientes en torno al tema del desenganche y abandono escolar, que toman como foco de atención el centro escolar y lo que acontece en él. En sus distintos apartados: - Se justifica la estrecha relación existente entre el desapego o no-implicación del alumno en su formación y el abandono escolar, así como entre estos fenómenos y la experiencia educativa que les brinda y posibilita el centro escolar -Se documentan dos grandes planteamientos sobre aspectos pedagógicos y organizativos de centros educativos que enganchen a los alumnos: Uno más en la línea de la eficacia escolar, otro en la de análisis críticos y socio-críticos. -Se comentan algunas de las propuestas de actuación sugeridas desde ambas perspectivas para paliar situaciones de desenganche y abandono, referidas a las relaciones y clima relacional del centro, el currículo y la enseñanza, algunos aspectos estructurales y las relaciones con familias y entorno.
This article offers a summary of recent theoretical and research contributions related to the issue of school disengagement and dropout, which are focused on the school and its way of operating. In its different sections: -The narrow relation between the student disengagement from his education and the school dropout, and between these issues and the educational experience delivered by the school to the student is justified. -Two approaches on the pedagogical and organizational aspects of the engaging schools are documented: One of them related to the school efficacy, the other one dealing with critical and socio-critical analysis. -Different proposals of action aiming to alleviate disengagement and dropout situations are commented. These are suggested by the above mentioned approaches and they are related to the school relational climate, the curriculum and the teaching, some structural facets and the relation between the schools and the local and familiar environment.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar
Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Desenganche escolar
Abandono escolar
Centro educativo
Aspectos organizativos y curriculares
Alumnado
Entorno
School disengagement
School dropout
School
Organizational and curricular facets
Student
Environment
URI: http://hdl.handle.net/10481/39816
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: González González, M.T. Los centros escolares y su contribución a paliar el desenganche y abandono escolar. Profesorado, 19(3): 158-176 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/39816]
Appears in Collections:Vol._19, 3 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
43639-132153-1-SM.pdf378.54 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada