Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Comercialización e Investigación de Mercados >
DCIM - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/38611

Title: Risk perception and commitment to reduce global climate change in Spain
Other Titles: Percepción del riesgo y compromiso por reducir el cambio climático global en España
Authors: Rodríguez-Priego, Nuria
Montoro-Ríos, Francisco J.
Georgantzís, Nikolaos
Issue Date: 2014
Abstract: An online national survey among the Spanish population (n = 602) was conducted to examine the factors underlying a person’s support for commitments to global climate change reductions. Multiple hierarchical regression analysis was conducted in four steps and a structural equations model was tested. A survey tool designed by the Yale Project on Climate Change Communication was applied in order to build scales for the variables introduced in the study. The results show that perceived consumer effectiveness and risk perception are determinant factors of commitment to mitigating global climate change. However, there are differences in the influence that other factors, such as socio-demographics, view of nature and cultural cognition, have on the last predicted variable.
Una encuesta online a la población española (n = 602) examina los factores que predicen el apoyo al compromiso con el medio ambiente por parte de los participantes para reducir el cambio climático global. Se realizó una regresión múltiple jerárquica en cuatro pasos y se testó el modelo de ecuaciones estructurales propuesto. En la encuesta se aplicó una herramienta diseñada por el Yale Project on Climate Change Communication con la finalidad de construir escalas para las variables introducidas en el estudio. Los resultados muestran que la efectividad percibida por el consumidor y el riesgo percibido son factores determinantes del apoyo al compromiso para reducir el cambio climático global. No obstante, se encontraron algunas diferencias en cuanto a la influencia de otros factores tales como las variables socio-demográficas, la visión de la naturaleza y la cognición cultural.
Sponsorship: This research was supported by Consejeria de Innovacion, Ciencia y Empresa (Junta de Andalucía): Incentivos a proyecto de investigacion de excelencia de las universidades y organismos de investigacion de Andalucia: proyectos de promocion general del conocimiento 2010 (PGC. SEJ-6768).
Publisher: Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
Keywords: Cambio climático global
Efectividad percibida del consumidor
Percepción del riesgo
Teoría de la cognición cultural
Cultural cognition theory
Global climate change
Perceived consumer effectiveness
Risk perception
URI: http://hdl.handle.net/10481/38611
ISSN: 1988-429X
0034-9712
Citation: Rodríguez-Priego, N.; Montoro-Ríos, F.J.; Georgantzís, N. Risk perception and commitment to reduce global climate change in Spain. Revista Internacional de Sociología, 72(1): 173-200 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/38611]
Appears in Collections:DCIM - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
RodriguezPriego_RiskPerception.pdf601.19 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada