Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 8 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/37473

Title: Análisis de un estudio comparativo sobre el concepto, las prácticas y la organización escolar en el desarrollo de la inclusión en el Profesorado de España y Portugal
Other Titles: Analysis of a comparative study on concept, practices and school organization concerning inclusion development of Spain and Portugal teaching community
Authors: Molina Jaén, María Dolores
Panão Ramalho, Anabela
Issue Date: Jul-2015
Abstract: Después de 20 años en los que llevamos manejando el concepto inclusión, no hemos generalizado su aplicación en el aula y, analizadas nuestras poblaciones respectivas de estudio, en un trabajo anterior, queremos resaltar las barreras con las que se encuentra el profesorado actualmente, para no llevar el modelo de Escuela Inclusiva al aula. Para ello nos hemos centrarnos en lo que nos parece que afecta a la actitud de dicho profesorado, y que es el dominio de una metodología que dé cabida a todo el alumnado en el mismo aula, sin tener en cuenta las diferencias como déficit y que simplemente contemple el desarrollo individual de todos. Para esta propuesta, nos centraremos en el trabajo cooperativo (de alumnado y profesorado) y en la programación de experiencias para un desarrollo competencial.
After twenty years dealing with the Inclusion Concept, it has not been applied in the classroom yet. Thus, once our respective study populations were analyzed in a previous work, we want to highlight the barriers that teachers have to cope with currently. Those barriers prevent us from bringing the model of Inclusive School to the classroom. To do this, we focus on what we think affects the teachers attitude, and that is the use of a methodology that have space for all students in the same classroom, regardless of differences as deficits, and simply takes into account the individual development of every student. For this proposal, we will focus on cooperative work (students and teachers) and programming experiences for competence development.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Desarrollo, Educación, Diversidad y Cultura: análisis interdisciplinar" (HUM742).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Escuela inclusiva
Profesores
Actitud
Metodología
Trabajo cooperativo
Inclusive school
Faculty
Attitude
Methodology
Cooperative work
URI: http://hdl.handle.net/10481/37473
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Molina Jaén, M.D.; Panão Ramalho, A. Análisis de un estudio comparativo sobre el concepto, las prácticas y la organización escolar en el desarrollo de la inclusión en el Profesorado de España y Portugal. DEDiCA, 8: 205-217 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/37473]
Appears in Collections:DEDiCA, 8 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
13 -Mª DOLORES MOLINA JAEN; ANABELA PANAO RAMALHO.pdf229.39 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada